Cycle4Europe verkar för social hållbar utveckling: ”Vi vill hjälpa de mest utsatta människorna”

Fler barnhem, en dräglig tillvaro för funktionsnedsatta och resurser till kvinnor som lider i Balkankrigets spår. Men framförallt möjligheten att uppmärksamma Europas mest utsatta och ge dem en framtid utan stigmatisering. Det är anledningen till att ett gäng cyklister väljer att ta sig 250 mil från Skopje i Nordmakedonien till Varberg i Sverige i välgörenhetseventet Cycle4Europe.

– I slutändan handlar det här om att skapa humana levnadsförhållanden och förhindra onödigt lidande, säger Sabina Grubbeson, grundare av Loza Foundation som är initiativtagare till Cycle4Europe.

Den 5 september ställer sig cyklister på startlinjen i Skopje i Nordmakedonien, redo att ta sig de 250 milen till Västsverige och Varberg. Resan är en del av välgörenhetseventet Cycle4Europe som arrangeras av Loza Foundation och företaget BEWiSynbra till förmån för utsatta människor i Europas fyra fattigaste länder, enligt FN:s human development index, Nordmakedonien, Kosovo, Moldavien samt Bosnien & Hercegovina.

Sabina Grubbeson är grundare av Loza Foundation och initiativtagare till Cycle4Europe.

– Förhoppningen är att insamlingen ska leda till att barn och vuxna ska slippa gå på gatan. Att de ska undvika den kriminella banan. Och att de ska kunna klä sig varmt och ha skor på fötterna. Många glömmer att det finns extrem fattigdom inom cykelavstånd här i Europa. Man behöver inte åka till andra världsdelar för att stöta på misär.

Sabina Grubbeson pekar på att invånarna i regionen saknar duglig vård, utbildning och ekonomiska förutsättningar. Och då personer med funktionsnedsättning ofta inte är berättigade till statligt stöd tvingas familjer skicka sina barn till institutioner med inhumana förhållanden.

– Livet på institution kan man likna med mänsklig förvaring. Barn och vuxna får inte komma ut. De får ingen skolgång. Och i vissa fall lämnas de inlåsta liggande i sin egen avföring. Många lever under fruktansvärda förhållanden, säger Sabina Grubbeson.

Projektet Cycle4Europe blev verklighet när norska företaget BEWiSynbra uppmärksammade Loza Foundations arbete för social hållbar utveckling. I rollen som huvudsponsor står BEWiSynbra för följebilar, omkostnader samt cyklisternas logi och resekostnader.

– Då BEWiSynbra står för samtliga kostnader betyder det att övrig sponsring går rakt in i verksamheten och vårt arbete. Jag är oerhört tacksam för allt de gör.

Till exempel motsvarar 1 000 kronor ett barns årskonsumtion av kläder, skor och aktiviteter som motverkar utanförskap.

Förutom att resurser från Cycle4Europe bidrar till kortsiktiga materiella lösningar, ser Sabina Grubbeson också nu att Loza Foundations arbete leder till förbättringar i regionen på sikt.

– Vi arbetar för att hjälpa människor som står utanför samhället. Genom Cycle4Europe kommer vi både att kunna synliggöra dem och samtidigt hjälpa till att stärka deras självförtroende.

Sabina Grubbeson
Grundare och ordförande