Drömmen uppfylld för barnen i Nordmakedonien – en cykel till varje barn

I vintras stöttade Loza Foundation barnen på barnhemmen 25 maj och 11 oktober i Nordmakedonien med kläder, skor och vinterjackor. Nu vill stiftelsen också uppfylla deras dröm om en egen cykel.

Det här betyder mycket för barnen, både när det gäller frihetskänsla och självförtroende. En chans att få känna sig som alla andra, trots de trauman som många gått igenom, säger Sabina Grubbeson, grundare av Loza Foundation.

Volontären Gloria Naumovska tillsammans med ett sexårigt barn från barnhemmet "11 oktober".

I december 2018 påbörjade Loza Foundation sitt första hjälpprojekt riktat direkt till barn – barnhemmet ”25 maj” i Skopje, Nordmakedonien. Kort därefter följde stiftelsen upp med ännu ett barnhem, ”11 oktober”, i samma område.

– Barnen fick skriva brev till oss och berätta vad de önskade sig. Många drömde om en cykel. För vissa kom det före allt annat. En liten pojke skrev: ”Jag har alltid drömt om en cykel, jag skulle verkligen behöva den. När jag cyklar känner jag mig fri och lycklig, det skulle få mig att känna mig som alla andra barn.”, säger Sabina Grubbeson.

I vintras kunde Loza Foundation stötta varje barn med 100 euro till kläder och skor för att barnen, tillsammans med personal och volontärer, skulle kunna handla det de behövde. Och i höst är det äntligen dags för den stora drömmen att slå in, en helt egen cykel. Varje barn, totalt 50 mellan fem och 18 år, får en egen cykel, hjälm och lås.

– Detta är möjligt tack vare en insamling som Martin Bekken och Jonas Olofsson på BEWiSynbra, från vårt välgörenhetsevent Cycle4Europe, har skapat och genomfört på eget initiativ. Det är naturligtvis helt fantastiskt för barnen.

Tanken är att barnen ska få sina cyklar 4 september, dagen före Cycle4Europe då hundratals cyklister startar i Skopje, Nordmakedonien. Ett evenemang som ska ta sig 250 mil, hela vägen till Sverige, i syfte att uppmärksamma och synliggöra Loza Foundations arbete för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder.

– Barnen på de här hemmen har haft det tufft och står utanför gemenskapen i samhället. De har inte det naturliga stödet från föräldrar och familj och behöver extra stöttning och vägledning, säger Sabina Grubbeson.

När Loza Foundation pratade med personal och kuratorer på barnhemmen berättade de om barnens behov av att kanalisera känslor av svek som försummelsen skapat och att positiva inslag är viktigt för att barnen ska känna hopp om framtiden. Utöver cyklarna kommer Loza Foundation därför att arbeta för att barnen får möjlighet till olika typer av fysiska aktiviteter.

– Vi kommer att följa barnen under en längre tid och stötta dem för deras personliga behov. När de fyller 18 år får de inte längre bo kvar på barnhemmet. Då vill vi att de ska vara starka och trygga i sig själva och inkluderas i samhället.

Cycle4Europe: https://lozafoundation.org/cycle4europe/

Sabina Grubbeson
Grundare och ordförande
info@lozafoundation.org

I höst är det äntligen dags för den stora drömmen för barnen på barnhemmen i Nordmakedonien att slå in, en helt egen cykel. Varje barn, totalt 50 mellan fem och 18 år, får en egen cykel, hjälm och lås.

Barnen på de här hemmen har haft det tufft och står utanför gemenskapen i samhället. De har inte de naturliga stödet från föräldrar och familj och behöver extra stöttning och vägledning.
Sabina Grubbeson, grundare av Loza Foundation