Företag i samarbete med Loza Foundation för minskad fattigdom och hållbar utveckling i Europa

Med fokus på FN:s Globala mål nr 1, Ingen fattigdom, har hittills 14 företag valt att bli samarbetspartners till Loza Foundation och tillsammans arbeta för att hjälpa några av Europas fattigaste barnfamiljer till en hållbar framtid. Samarbetet, som startade upp nu i januari ska pågå under hela 2022.

– Jag är verkligen tacksam att så många företag valt att gå in i Lozas företagssamarbete mot extrem fattigdom och vi kan redan nu presentera resultat och åtgärder som företagens olika insatser har bidragit till, säger Sabina Grubbeson, generalsekreterare, Loza Foundation.

Sabina Grubbeson, generalsekreterare Loza Foundation, tillsammans med Samira, 6 år, som fått hjälp till ett nytt hem tack vare Lozas företagssamarbeten.

Med hjälp från de 14 partnerföretagen har Loza redan under årets första tre månader kunnat uppnå olika konkreta resultat. En historia värd att uppmärksamma är den om sexåriga Samiras familj och hur de tack vare Lozas företagssamarbete nu har fått ett eget fungerande hem, för första gången någonsin. Du kan läsa om hur sexåriga Samira får ett hem här.

– Några av företagen bidrar med mer än finansiering. SHEPHERD of Sweden donerar transporter, jackor och skor från sin produktion och har även genomfört en insamling av bland annat barnkläder och skor som donerats till projektet. Vagabond har också donerat skor från sin produktion. Att ha skor är en avgörande faktor för att barn ska kunna gå i skolan.

De företag som ingår i samarbetet kommer under året kunna följa Lozas projekt i Nordmakedonien och de barnfamiljer som omfattas. En kort dokumentärfilm där två av familjerna berättar om sin livssituation i början av projektet har tagits fram och en uppföljning kommer spelas in i slutet av året, för att visa effekten och resultatet av de olika insatserna.

– Vi som arbetar med dessa familjer, på vägen ut ur extrem fattigdom, upphör aldrig att imponeras av den motivation vi ser när de får förutsättningar att förändra sin livssituation. Många av dem har aldrig fått en chans tidigare och kan knappt tro det är sant. Och det är fantastiskt att se när de tar ett stort steg upp ur kaos och misär och vilken enorm skillnad det gör för barnens hälsa och utveckling, säger Sabina Grubbeson.

FN:s Globala mål nr 1 är Ingen fattigdom. Ju fler som bidrar, desto snabbare kan målet nås. Att arbeta aktivt med CSR (Corporate Social Responsibility) är idag något som ger både tyngd och trovärdighet till företags varumärke och kommunikation.

Partnerföretag till Loza Foundation

• SHEPHERD of Sweden
  • Swedese
  • Renta
  • Vagabond shoemakers
  • Wästbygg
  • NJG Investment
  • Varbergs Stadshotell & Asia Spa
  • BEWI Synbra
  • Prevex
  • Etikhus
  • Davids
  • Home of Textiles
  • Wiklund Trading
  • Petrovs Advokatfirma

Loza Foundations företagssamarbete

Här kan du läsa mer om hur företagssamarbetet gör det möjligt för Loza Foundation att kunna hjälpa fler barnfamiljer ut ur extrem fattigdom.

Barnfamiljer i extrem fattigdom

Stöd- och mentorprogrammet Barnfamiljer i extrem fattigdom i Nordmakedonien medverkar till de Globala målen för en hållbar utveckling genom mål nr 1, Ingen fattigdom.

Läs mer om FN:s Globala mål här.

Se dokumentären No poverty här

Jag är verkligen tacksam att så många företag valt att gå in i Lozas företagssamarbete mot extrem fattigdom och vi kan redan nu presentera resultat och åtgärder som företagens olika insatser har bidragit till.
Sabina Grubbeson, generalsekreterare, Loza Foundation