Loza Foundation: ”Ingen ska lämnas kvar på institutionen i Demir Kapija”

Sedan 2019 har Loza Foundation medverkat i EU-projektet TIMOR. Projektets mål har varit att starta gruppboenden i Nordmakedonien dit funktionsnedsatta från institutionen i Demir Kapija kunnat flytta och få ett värdigt liv i samhället. I slutet av 2022 avslutas det framgångsrika EU-projektet, men Lozas arbete för de funktionsnedsatta fortsätter.

– Om allt går enligt plan kommer omkring 60 personer bli kvar på institutionen i Demir Kapija efter att projektet är slut. Loza Foundation fortsätter arbetet så att alla ska kunna flytta ut till boenden med värdiga levnadsvillkor, säger Sabina Grubbeson, generalsekreterare, Loza Foundation.

Under snart tre år har Loza Foundation verkat för att personer med funktionsnedsättning ska flytta ut från institutionen i Demir Kapija till gruppboenden. Arbetet har gjorts inom ramen för EU-projektet TIMOR. De som är kvar på institutionen är de med svåra funktionsnedsättningar och som kräver mest vård. Institutionens lokaler är i mycket dåligt skick och saknar handikappanpassning, rullstolar saknar ofta både hjul och sits.

– Samtidigt som vi är glada för att många har flyttat ut, så smärtar det att många ännu är kvar. Inte minst personalen på institutionen uttrycker frustration och besvikelse. Till dem vill vi understryka att vi inte kommer ge upp, vi fortsätter arbetet för att alla ska få det bra.

När de starkaste personerna nu har lämnat institutionen blir de svagaste och mest funktionshindrade kvar. Detta innebär, motsägelsefullt nog, en ökad arbetsbelastning för personalen.

– Tidigare hjälpte de starkare, mindre funktionsnedsatta, sina medboende och avlastade på så sätt personalen. Nu går personalen på knäna och omständigheterna för de boende har tyvärr försämrats ytterligare.

Loza Foundation fortsätter nu arbetet med att skapa förutsättningar för att resterande 60 funktionsnedsatta personer också ska få det bättre. I oktober var Loza Foundations nya ordförande Pär Rylöv i Nordmakedonien och besökte den ökända institutionen i Demir Kapija.

– Vi arbetar nu vidare med att hitta en lösning som känns bra för de som blir kvar samtidigt som vi fortsätter samla in medel och föra dialog med myndigheter i Nordmakedonien. Målet är att ingen ska bli kvar på institutionen, säger Pär Rylöv, ordförande, Loza Foundation.

Läs mer om Projekt TIMOR och hur Loza Foundation arbetar vidare för gruppboenden i Nordmakedonien här.

Bli företagspartner, månadsgivare eller ge en julklapp

Ge någon du bryr dig om en julklapp som värmer på riktigt! Här kan du bli månadsgivare eller skänka en gåva. Vill du donera kläder och utrustning, kontakta oss här.

Sabina Grubbeson
Grundare & generalsekreterare
info@lozafoundation.org

Loza Foundation är en insamlingsstiftelse som arbetar för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder. Genom bidrag från både privatpersoner och företag genomförs konkreta projekt på plats. Stiftelsen grundades 2017 och är beviljad 90-konto av Svensk Insamlingskontroll. www.lozafoundation.org