• Loza Foundation/

Loza Foundation arrangerar välgörenhetsgalan Alla har rätt till ett hem, den 6 december på Varbergs Stadshotell

Insamlingsstiftelsen Loza Foundation, vars ändamål är att verka för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder, arrangerar för första gången en välgörenhetsgala 6 december 2021 på Varbergs Stadshotell. Syftet är att uppmärksamma stiftelsens arbete och målsättningar, informera om pågående och kommande insatser samt samla in medel till specifika projekt. Varbergs Stadshotell är huvudsponsor för välgörenhetsgalan.

— Vi ser med stor glädje fram emot att få uppmärksamma alla som gjort vårt arbete möjligt och att få dela en fin kväll med dem. Att träffa givare och samarbetspartners ger oss energi att fortsätta kämpa, säger Sabina Grubbeson, generalsekreterare Loza Foundation.

Sabina Grubbeson Loza Foundation p plats i en av Nordmakedoniens kkstder

Sabina Grubbeson på plats i en av Nordmakedoniens kåkstäder.

Temat för Loza Foundations första välgörenhetsgala 6 december är Alla har rätt till ett hem. En månad tidigare, 6 november, släpps de 180 biljetterna vars intäkter oavkortat kommer att gå till aktuella projekt såsom Barnfamiljer i extrem fattigdom samt särskilt utsatta och funktionshindrade. Galakvällen bjuder på berättelser från aktuella projekt, underhållning och en trerätters supé. Privatpersoner som redan är månadsgivare får sin månadsdonation i rabatt på biljettpriset.

— Under kvällen kommer vi berätta om hur vi tillsammans kan hjälpa ännu fler människor till humana levnadsförhållanden och ett tryggt hem. Temat för galan är lika aktuellt för de extremt fattiga barnfamiljerna som för de funktionshindrade människor som tvingats bo i kollektiv misär, i många fall under större delen av sina liv.

Både Loza Foundations privata givare och företag som är eller vill bli samarbetspartners bjuds in till galan. Målet med galakvällen är att samla in nya medel till det fortsatta arbetet, med fokus på pågående projekt.

– Företag erbjuds att gå samman och bli en del av ett konkret byggprojekt som ska ge trygga hem till några av Europas fattigaste barn. Kvällen är ett utmärkt sätt att ge stöd till de som verkligen behöver hjälp.

Rätten till ett eget hem handlar om mer än fattigdom. Det handlar också om brist på frihet, egenmakt, hälsa, utbildning och säkerhet, alltså alla parametrar som definieras i FN:s Globala mål inom ramarna för Agenda 2030; Nr 1 – Ingen fattigdom.

— Att stödja utveckling i enlighet med FN:s Globala mål är något som står högt på medvetna företags agenda för socialt hållbarhetsarbete. Genom samarbete med Loza Foundation kan både företag och privatpersoner medverka till och engagera sig i direkta insatser, utan mellanhänder, som ger resultat och förändrar livet för några av Europas allra fattigaste och mest utsatta människor. Att barnen är allas vår framtid och att de är som mest sårbara under barndomen är en självklarhet, det borde också vara en självklarhet att inga barn ska behöva leva i extrem fattigdom och misär, säger Sabina Grubbeson, generalsekreterare Loza Foundation.

Galakvällen arrangeras med Varbergs Stadshotell som huvudsponsor. Medarrangörer är Coop och Handelsbanken samt de företag som redan anslutit sig för att ge ett hem till Europas fattigaste barn: Swedese Möbler AB, Shepherd of Sweden, Renta Sweden, BEWiSynbra och Davids. Eventet genomförs i samarbete med studenter från Campus Varberg, inom ramarna för Campus & Co Experience by Experience.

Om välgörenhetsgalans två fokusprojekt

Projektet Barnfamiljer i extrem fattigdom, som är initierat och drivs av Loza Foundation, arbetar konkret med att skapa basala förutsättningar för att extremt fattiga barnfamiljer ska kunna ta sig ur fattigdom och lägga grunden till en hållbar framtid för sig själva och sina barn. Under det första året har 45 barn och 15 vuxna människor fått nya chanser i livet tack vare Loza Foundation, som finansierar projektet i sin helhet.

Ett annat Loza-projekt är flytten av boende med funktionshinder från institutionen Demir Kapija i Nordmakedonien, där bland annat GP och TV4 har gjort uppmärksammande reportage som visade på skrämmande förhållanden. Från och med november 2021 kommer de första av närmare 200 boende, tillsammans med sina nuvarande stödassistenter och omvårdnadspersonal att flytta till nya gruppboenden med plats för 5–6 boende per hus. Hittills står tre nya gruppboenden färdiga för inflyttning och ytterligare tre förväntas vara klara i början av nästa år.

Fakta om Loza Foundations välgörenhetsgala

När: måndagen 6 december kl 17:00 – 22:00

Var: Spegelsalen, Varbergs Stadshotell

Anmälan: boka biljett via Varbergs Stadshotells hemsida

Information och inbjudan till galan kommer distribueras i Loza Foundations samtliga digitala och sociala kanaler, via pressutskick och nyhetsbrev såväl som genom personlig kontakt med tidigare givare och sponsorer.

Temat för Loza Foundations första välgörenhetsgala 6 december är Alla har rätt till ett hem. En månad tidigare, 6 november, släpps de 180 biljetterna vars intäkter oavkortat kommer att gå till aktuella projekt såsom Barnfamiljer i extrem fattigdom samt särskilt utsatta och funktionshindrade. Fakta om välgörenhetsgalan: När: måndagen 6 december kl 17:00 – 22:00 Var: Spegelsalen, Varbergs Stadshotell Anmälan: boka biljett via Varbergs Stadshotells hemsida: https://varbergsstadshotell.com/evenemangskalender/loza-foundation-valgorenhetsgala/

Att stödja utveckling i enlighet med FN:s Globala mål är något som står högt på medvetna företags agenda för socialt hållbarhetsarbete. Genom samarbete med Loza Foundation kan både företag och privatpersoner medverka till och engagera sig i direkta insatser, utan mellanhänder, som ger resultat och förändrar livet för några av Europas allra fattigaste och mest utsatta människor. Att barnen är allas vår framtid och att de är som mest sårbara under barndomen är en självklarhet, det borde också vara en självklarhet att inga barn ska behöva leva i extrem fattigdom och misär.
Sabina Grubbeson, generalsekreterare Loza Foundation