Loza Foundation beviljade EU-medel – boende på Demir Kapija får flytta ut

De har levt i misär under hela sina liv. Men tack vare ett EU-projekt står det nu klart att de boende på Institutionen Demir Kapija i Nordmakedonien får flytta ut.

– Det är fantastiska nyheter. Ingen människa ska behöva bo under de förhållandena, säger Sabina Grubbeson, generalsekreterare för Loza Foundation som tillsammans med två andra organisationer blivit beviljade EU-medel för att bistå i utvecklingsprocessen.

Sabina Grubbeson möter Sebichana i det ljusa dagrummet. Med hjälp av en personlift som donerats av Loza Foundation kan hon nu komma ut från de lilla sovrummet på källarplan där hon legat oförmögen att kunna ta sig ut.

Sedan starten 2017 har Loza Foundation aktivt arbetat för de mest utsatta i Europas fattigaste länder. Ett av de mest uppmärksammade projekten har varit att förbättra de inhumana förhållandena som de funktionshindrade på institutionen Demir Kapija i Nordmakedonien lever under. Nu stundar äntligen förändring. I december 2019 godkände EU-kommissionen projektet där målet är att institutionen under tre år ska tömmas och de boende flyttas ut till gruppbostäder.

– Projektet är en bekräftelse på att Lozas arbete gör skillnad. Det här betyder så oerhört mycket för utvecklingen av mänskliga rättigheter och förutsättningarna för personer med funktionshinder i Nordmakedonien. Förhoppningen är att detta även kommer att inspirera angränsade länder att följa samma exempel.

EU-projektet inleddes i januari 2020 när Loza Foundation tillsammans organisationerna CeProSARD och Association for Special Education and Rehabilitation beviljats EU-medel för att leda och säkerställa en smidig avveckling av institutionen. Totalt omfattar flytten 200 personer där de boende kommer erbjudas sysselsättning och individanpassat stöd. Loza Foundation kommer främst bidra med material för rehabilitering och utrustning till de nya hemmen men också följa och vara en resurs i utvecklingen och de utmaningar som det kommer innebära.

– Vi kommer vara med på de nya boendena och säkerställa att alla får en trygg plats med en fungerande vardag. Det är viktigt att komma ihåg att detta kommer innebära en enorm utmaning för många av dem som levt på institution under största delen av sitt liv. Då kan det kännas skrämmande att möta den värld som väntar utanför institutionens murar. Ett möte som även för samhället kan bli en utmaning och vi vill uppmana till att möta de här människorna med värme och vänlighet för att bidra till samhällsförändring och förhindra ytterligare stigmatisering.

CeProSARD:
Lokal icke statlig organisation som arbetar med hållbar utveckling av landsbygden

Association for Special Education and Rehabilitation:
Förening för specialpedagoger, arbetsterapeuter och psykologer

Det är fantastiska nyheter. Ingen människa ska behöva bo under de förhållandena.
Sabina Grubbeson, generalsekreterare Loza Foundation.