”Med entreprenörskap kan man förändra världen”

Sabina Grubbeson blev Årets Nyföretagare 2017 på VarbergsGalan:

I somras startade Sabina Grubbeson stiftelsen Loza Foundation, för de fattigaste i Europa. Nu har hon fått pris som Årets Nyföretagare i Varberg för sitt engagemang och entreprenörskap.

– Det känns fint att en verksamhet som Loza kan få uppmärksamhet i svenskt näringsliv. Att mänskliga utvecklingsfrågor får ta plats ger hopp om framtiden, säger Sabina Grubbeson.

VarbergsGalan arrangeras av Företagarna Varberg och Marknad Varberg AB med syfte att hylla Varbergs mest drivna företagare. Den 13 oktober gick galan av stapeln för 12:e gången och i år gick priset Årets Nyföretagare till Sabina Grubbeson.

– Jag känner stor tacksamhet över priset. Det är viktigt att nå ut med vårt budskap, vi är ju helt beroende av stöd och uppmärksamhet. Det är ju det som insamling handlar om - samarbete! säger Sabina Grubbeson.

Juryns motivering löd:

"Priset för Årets Nyföretagare går till en entreprenör som har ett brinnande engagemang och en enastående förmåga att driva igenom det hon har föresatt sig att göra, oavsett vilka hinder som dyker upp på vägen. Och hon har valt att göra något som är svårt, riktigt svårt. Men varje utmaning har hon jobbat sig igenom med envishet och med ögonen fästa på målet. Under det senaste året har Årets Nyföretagare visat att man kan använda entreprenörskap till så mycket mer än att starta företag. Med entreprenörskap kan man förändra världen en smula. Och när en entreprenör bestämmer sig för att förändra världen – då går det undan!"

Nu hoppas Sabina Grubbeson på att fler, tillsammans med henne och Loza Foundation, ska vilja förändra världen,

– Jag hoppas att företag hör av sig. Om man vill ge välgörenhet i julklapp till sina anställda eller sina kunder är kanske Loza Foundation just nu den organisation som är i störst behov av stöd. Det är min förhoppning kortsiktigt. Långsiktigt önskar jag att fler vet vad Loza Foundation är för organisation, vad vi står för och vad vi gör, säger hon.

För ett par veckor sedan var Sabina i Makedonien och överlämnade en inhalator till institutionen för funktionshindrade barn och vuxna i Demir Kapija, Loza Foundations första hjälpprojekt. Om två veckor åker hon tillbaka.

– Jag ska medverka på ett EU-finansierat ”camp” tillsammans med en professor från Slovenien och hans team. Under en veckas tid kommer vi att ta fram personliga behovsrapporter för människorna som bor på institutionen i Demir Kapija, så att vi kan hjälpa dem att få det bättre. Samtidigt kommer vi att leverera kläder, skor och sängkläder till institutionen.

– Med Loza Foundation är vi precis i början av vårt arbete, men jag känner en stor tacksamhet över att vi redan kan påverka så mycket som vi gör.

Loza Foundations nyhetsrum: http://news.cision.com/se/loza-foundation

Sabina Grubbeson, grundare och ordförande, 0768 90 88 98, info@lozafoundation.org

Loza Foundation är en insamlingsstiftelse som arbetar för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder. Genom bidrag från både privatpersoner och företag genomförs konkreta projekt på plats. Stiftelsen grundades 2017. www.lozafoundation.org

Taggar:

Det känns fint att en verksamhet som Loza kan få uppmärksamhet i svenskt näringsliv. Att mänskliga utvecklingsfrågor får ta plats ger hopp om framtiden.
Sabina Grubbeson, grundare Loza Foundation