Nytt samarbete med podcasten Olika är bäst för att bygga bredare opinion

Loza Foundation har inlett ett samarbete med podcasten Olika är bäst. Precis som Loza Foundation arbetar Olika är bäst för att hjälpa utsatta grupper i samhället och uppmärksamma orättvisor relaterade till funktionshinder.

– Precis som Loza Foundation vill Anna och Jonas på Olika är bäst verka för att människor med funktionshinder ska ha samma rättigheter och vara en del av samhället. Med deras vänskap och podcast vill de skapa förståelse om att olikheter är bra och samtidigt motverka okunskap och orättvisor i Sverige och andra länder där funktionshindrade är utsatta och diskriminerade, säger Sabina Grubbeson, grundare till Loza Foundation.

Loza Foundation i nytt samarbete med podcasten Olika är bäst. Fr v: Jonas Wiman, Sabina Grubbeson, Anna Ginsthammar.

Det nya samarbetet mellan Loza Foundation och Olika är bäst går ut på att skapa opinion kring utsatta grupper i samhället, men även för att göra insamling till Loza Foundations arbete.

– Jag har följt Loza Foundations arbete länge och vi brinner för samma saker, de människor i vårt samhälle som hamnar längst ned blir glömda. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Sabina och Loza Foundation, säger Anna Ginsthammar, representant för Olika är bäst.

Loza Foundations armband kommer att säljas på Olika är bästs webbplats och Loza Foundation kommer bland annat att länka till podcasten. Planen är att utveckla samarbetet vidare med gemensamma föreläsningar och insamlingar. En målsättning är att resa till Nordmakedonien och besöka en institution för funktionshindrade och sända podcast därifrån.

– Redan före samarbetet med Loza Foundation hade vi som mål att sända podcast från ett land som saknar ett utvecklat socialt trygghetssystem. I mötet mellan olika världar kan vi prata om hur olika förutsättningar man har beroende på var man föds, säger Anna Ginsthammar.

Båda verksamheter kommer att lyfta Loza Foundations arbete och hur människor med funktionshinder har det i några av Europas fattigaste länder.

– Vi kan sprida information om varandra och dela erfarenheter. Jag hoppas att vårt gemensamma arbete kommer bidra positivt på vägen till att minska fördomar och förbättra mänskliga rättigheter i Europa. För mig innebär samarbetet med Jonas och Anna att jag får två nya glada och härliga arbetskamrater, samtidigt får både Loza Foundation och #Olika är bäst draghjälp av varandra. Jag ser verkligen fram emot det här, säger Sabina Grubbeson, grundare till Loza Foundation.

Om Olika är bäst

Podcasten Olika är bäst startades i augusti 2020 och har redan fått mycket uppmärksamhet. Bakom projektet står de två vännerna Jonas Wiman och Anna Ginsthammar. Jonas Wiman har diagnosen Downs syndrom och har bland annat synts som skådespelare i deckarserien Rebecka Martinsson och som fotomodell i utställningen Ikoner på Fotografiska i Stockholm. Anna Ginsthammar föreläser, handleder och coachar för att skapa förståelse för personer med funktionsvariationer. Hon har mångårig erfarenhet från socialtjänsten och är dessutom mamma till en 22-åring inom neuropsykiatrin.

Podcasten bjuder in gäster för att diskutera ett visst ämne och varje avsnitt har ett tema som berör orättvisor, likheter och olikheter för människor med funktionshinder. Med sin vänskap vill Jonas och Anna skapa en större förståelse för att olikheter är bra.

Lyssna på Olika är bäst

Redan nu på Söndag den 18 oktober kommer Loza Foundation vara gäst i podcasten Olika är bäst och Jonas, Anna och Sabina kommer prata om hur det är i andra länder för människor med t.ex Downs Syndrom.

Spotify.

Apple.

– Precis som Loza Foundation vill Anna och Jonas på Olika är bäst verka för att människor med funktionshinder ska ha samma rättigheter och vara en del av samhället. Med deras vänskap och podcast vill de skapa förståelse om att olikheter är bra och samtidigt motverka okunskap och orättvisor i Sverige och andra länder där funktionshindrade är utsatta och diskriminerade.
Sabina Grubbeson, grundare Loza Foundation