Samira 6 år, får ett riktigt hem tack vare svenskt företagssamarbete

I slutet av 2021 inledde Loza Foundation samarbete med 14 företag för att gemensamt arbeta emot extrem fattigdom och hjälpa några av Europas fattigaste barnfamiljer till en hållbar livssituation. Samarbetet bedrivs med fokus på FN:s Globala mål nr 1, Ingen fattigdom, och kommer pågå under hela 2022. Redan innan tre månader passerat har en av familjerna i Nordmakedonien, för första gången någonsin, kunnat få ett eget hem tack vare insatserna. Detta är historien om sexåriga Samira och hennes familj.

Sexåriga Samira har varit hemlös i hela sitt liv. Nu har hon fått ett hem och börjat förskolan. När hon blir stor vill hon bli polis.

Samira är sex år gammal. Under hela hennes korta liv har hennes familj, bestående av mamma Asbija, pappa Albert, systrarna Enisa, 14, Natalia, 9 och storebror Kevin, 10 år varit hemlösa och flyttat otaliga gånger mellan olika skjul och baracker, senast i en bosättning i utkanten av Skopje i Nordmakedonien. Under de första veckorna i januari 2022 kom stora mängder regn och det skjul familjen bodde i stod under vatten.

– Loza har arbetat med familjen i två år för att skapa förutsättningar för dem att ta sig ur den extrema fattigdom de levt i. Det är en komplex uppgift som ställer stora krav på både kort- och långsiktigt engagemang på plats och det krävs stora resurser i form av både pengar och andra insatser. Tack vare stödet från våra partnerföretag kunde vi nu agera snabbt och hjälpa familjen, säger Sabina Grubbeson, generalsekreterare på Loza Foundation.

Under februari månad renoverades ett hus som Loza Foundation förvärvat. Huset har ett rum och kök och där finns elektricitet, vatten och avlopp. På grund av den akuta situation som uppstod i januari flyttade familjen in i sitt nya hem redan innan huset var klart och möblerat, men familjens glädje och lättnad var trots detta enorm.

– Jag kan inte minnas när vi senast sov i ett riktigt hus, vi har levt så länge i skjul och ruckel utan rinnande vatten och elektricitet. Fastän vi sov på golvet de första nätterna i huset upplevde jag, både som mamma och människa, stor lycka, trygghet och lugn. Nu kan mina barn sova i säkerhet, med tak över huvudet i vårt eget hem där vi kan låsa om oss, jag kan nästan inte tro att det är sant, berättar Asbija.

Nu väntar en tid av stora omställningar för familjen. Lozas insatsteam på plats kommer stötta dem under övergången, för att underlätta omställningen från hemlöshet, utanförskap och extrem fattigdom till inkludering i samhället och upprättande av fungerande vardagsrutiner. Barnen har tidigare inte gått i kommunal skola, utan i en specialskola för barn utan tidigare skolgång. Nu kommer de äldre syskonen börja i den lokala skolan och mamma Asbija kan söka arbete.

Samira har precis börjat på förskolan. När hon blir stor vill hon bli polis.

–  När jag blir stor vill jag hjälpa till att sätta människor som gör dåliga saker i fängelse så att de inte kan stjäla mer eller förstöra för andra.

Natalia, 9 år, vill utbilda sig till läkare, vilket nu inte längre bara är en dröm, utan en realistisk plan.

– Jag vill bli läkare och behandla sjuka människor, jag vill hjälpa dem må bra och bli lyckliga.

När Loza började arbeta med familjen för två år sedan bodde de på fem kvadratmeter i ett hus som saknade fönster och där dörren bestod av ett tygstycke. Under större delen av livet har familjen levt ur hand i mun, samlat metall och plast eller tiggt på gatorna för att överleva.

– Det är lång väg att gå från extrem fattigdom till inkludering i samhället och en fungerande vardag och Loza Foundations projekt Barnfamiljer i extrem fattigdom arbetar långsiktigt för att de mest utsatta barnen ska få det bättre, säger Sabina Grubbeson.

Både Samira, 6 år och Natalia, 9 år är fadderbarn till svenska stödfamiljer som är månadsgivare till Loza Foundation. Tack vare detta kan Loza investera i barnens framtid och för Samira innebär det att hon för första gången i sitt liv nu fått en egen säng att sova i.

För Samira och hennes familj har en ny etapp i livet nu inletts och Lozas insatsteam kommer att göra allt de kan för att guida dem mot en ljusare framtid.

Loza Foundations företagssamarbete

Här kan du läsa mer om hur företagssamarbetet gör det möjligt för Loza Foundation att kunna hjälpa fler barnfamiljer ut ur extrem fattigdom.

Bli företagsvän här

Barnfamiljer i extrem fattigdom

Stöd- och mentorprogrammet Barnfamiljer i extrem fattigdom i Nordmakedonien medverkar till de Globala målen för en hållbar utveckling genom mål nr 1, Ingen fattigdom.

Läs mer om FN:s Globala mål här.

Loza har arbetat med familjen i två år för att skapa förutsättningar för dem att ta sig ur den extrema fattigdom de levt i. Det är en komplex uppgift som ställer stora krav på både kort- och långsiktigt engagemang på plats och det krävs stora resurser i form av både pengar och andra insatser. Tack vare stödet från våra partnerföretag kunde vi nu agera snabbt och hjälpa familjen.
Sabina Grubbeson, generalsekreterare på Loza Foundation.