Succéeventet Cycle4Europe samlade in över 600 000 kronor till Europas mest utsatta

Tack vare medverkande sponsorer och enskilda bidragare har över 600 000 kronor samlats in under Loza Foundations välgörenhetsevent Cycle4Europe. Nu kan några av Europas mest utsatta barn få vinterkläder, skor och skolgång. Loza Foundation kommer även kunna starta upp i Kosovo för framtida projekt.

– Vi är otroligt tacksamma för BewiSynbra som arrangerat eventet tillsammans med Loza Foundation samt alla bidrag som kommer att hjälpa många. Sedan finns det mycket kvar att göra, tyvärr är levnadsvillkoren på många platser i Europa långt under en värdig nivå, säger Sabina Grubbeson, grundare av Loza Foundation och initiativtagare till Cycle4Europe.

I fredags korsade Cycle4Europe mållinjen efter att ha lyckats samla in över 600 000 kronor till Europas mest utsatta människor.

Den 5 september gav sig tre cyklister i väg från Skopje i Nordmakedonien med riktning mot Sverige. Under två veckor har de fått sällskap av totalt 20 andra cyklister som har tagit sig hela eller delar av sträckan på 250 mil. I fredags korsades äntligen mållinjen i centrala Varberg på svenska västkusten.

– Vi har mött personer längs vägen som har berättat att de har fått en aha-upplevelse, att de är glada att vi lyfter de fattigas situation i Europa. Det är många i Östeuropa som vill hjälpa sina landsmän men som tyvärr inte har tillräckligt med egna resurser, säger Sabina Grubbeson.

Cycle4Europe har fått stor medial uppmärksamhet i Europa och kampanjen har inbringat 600 000 kronor från privatpersoner, företag och sponsorer. De insamlade resurserna kommer bland annat att finansiera vinterkläder, skor, engelska-lektioner och fritidsaktiviteter till föräldralösa barn på flera av Nordmakedoniens barnhem. Dessutom kommer Loza Foundation att kunna starta upp projekt i Kosovo som är ett av Europas fattigaste länder. Dessutom räcker insamlingen till att förbättra levnadsförhållandena för funktionshindrade och särskilt utsatta människor på institutioner både i Nordmakedonien och i Bosnien där människor lever under svåra förhållanden.

– För att vara första gången vi gör en kampanj så är den absolut framgångsrik och pengarna kommer att hjälpa många människor. Samtidigt tror och hoppas jag att eventet ökat kunskapen om hur illa det är för många fattiga i Europa, så att vi i nästa kampanj kan lyckas ännu bättre.

Insamlingen från cykeleventet löser främst kortsiktiga materiella utmaningar, men det finns även långsiktiga positiva följder.

– Strax innan Cycle4Europe startade skänktes 50 cyklar som samlats in genom donationer från företag och privatpersoner till flera av barnhemmen i Nordmakedonien. Och i samband med starten i Skopje var flera av barnen på plats för att följa cyklisterna ut ur stan. Nu berättar personalen på hemmen att det enda barnen vill göra är att cykla. Och samtidigt som vi hjälper till med kläder och skolgång kan vi få barnen att känna sig som en del av samhället.

Även om cyklisterna i Cycle4Europe nu har passerat mållinjen berättar Sabina Grubbeson att arbetet för Europas mest utsatta egentligen bara har börjat.

– Under kampanjen var vi till exempel på besök hos ett av Europas fattigaste områden för romer, här lever människor som inte har mat för dagen. Ska FN uppnå de globala målen är det viktigt att vi balanserar forskning, utbildning med konkreta insatser mot akuta problem för att slutligen lyckas bygga socialt hållbara samhällen.

Det här är FN:s globala mål:
Den 17 punkter långa agendan som är antagen av FN generalförsamling 2015 i syfte att uppnå vissa mål senast 2030. Bland annat innehåller målen global avskaffning av hunger, fattigdom och ojämlikhet.
Läs mer: https://www.globalamalen.se/

Läs mer om Cycle4Europe: lozafoundation.org/cycle4europe/

Sabina Grubbeson
Grundare och ordförande
info@lozafoundation.org

Loza Foundation är en insamlingsstiftelse som arbetar för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder. Genom bidrag från både privatpersoner och företag genomförs konkreta projekt på plats. Stiftelsen grundades 2017 och är beviljad 90-konto av Svensk Insamlingskontroll. www.lozafoundation.org

Snabbfakta

Tack vare medverkande sponsorer och enskilda bidragare har över 600 000 kronor samlats in under Loza Foundations välgörenhetsevent Cycle4Europa. Nu kan några av Europas mest utsatta barn få vinterkläder, skor och skolgång. Loza Foundation kommer även kunna starta upp i Kosovo för framtida projekt.

Strax innan Cycle4Europe startade skänktes 50 cyklar som samlats in genom donationer från företag och privat personer till flera av barnhemmen i Nordmakedonien. Och i samband med starten i Skopje var flera av barnen på plats för att följa cyklisterna ut ur stan. Nu berättar personalen på hemmen att det enda barnen vill göra är att cykla. Och samtidigt som vi hjälper till med kläder och skolgång kan vi få barnen att känna sig som en del av samhället.
Sabina Grubbeson