Svensk EU-parlamentariker reser med Loza Foundation till Nordmakedonien

Loza Foundations arbete i Östeuropa har uppmärksammats över hela Europa. Nu står det klart att EU-parlamentarikern David Lega, ledamot i EU:s utskott för mänskliga rättigheter, reser med Loza Foundation till Nordmakedonien 3 oktober 2019.

– För att det ska vara aktuellt att prata om Nordmakedonien som kandidatland till EU krävs att de tar bättre hand om sina mest utsatta medborgare, säger David Lega.

Nu står det klart att EU-parlamentarikern David Lega reser med Loza Foundation till Nordmakedonien 3 oktober. Som politiskt och religiöst obunden organisation hoppas Loza Foundation att fler EU-politiker gör samma resa. Foto: EP/Jean-Christophe

Sedan 2017 har Loza Foundation arbetat för att förbättra situationen i Europas fattigaste och mest utsatta regioner. Bland annat genom att hjälpa barnhem och institutioner för människor med funktionshinder. Dessutom blev Loza Foundation tillsammans med företaget BewiSynbra i september i år medialt uppmärksammade med välgörenhetseventet Cycle4Europe som cyklade genom några av Europas fattigaste länder och samlade in över 600 000 kronor.

I början av oktober är nästa resa till Nordmakedonien inplanerad. Den här gången tillsammans med EU-parlamentarikern David Lega.

– Situationen för många i Nordmakedonien är otroligt svår, men situationen är vanligtvis ännu värre för de som också har ett funktionshinder. För att det ska vara aktuellt att prata om Nordmakedonien som kandidatland till EU krävs att de tar bättre hand om sina mest utsatta medborgare, säger David Lega EU-parlamentariker (KD) och ledamot i EU:s utskott för mänskliga rättigheter.

David Lega har länge arbetat för att uppmärksamma grupper med begränsade resurser och få möjligheter att göra sig hörda. Både i sin tidigare roll som kommunalråd i Göteborg och som föreläsare för näringslivet.

Under den tre dagar långa vistelsen i Nordmakedonien kommer Lega bland annat möta representanter från den nordmakedonska regeringen och ta del av Loza Foundations arbete i området. Och som en del i ett vallöfte besöker David Lega även institutionen för funktionshindrade i Demir Kapija, där den nordmakedonska regeringen lovat att förbättra livsvillkoren för de boende.

– Demir Kapija är ett exempel på hur långt de kommit i arbetet att avveckla institutioner för funktionsnedsatta och resan nu blir ett steg i att inspektera utfallet, säger David Lega.

Sabina Grubbeson är grundare av Loza Foundation. Som politiskt och religiöst obunden organisation vill hon att fler EU-politiker från den politiska skalans alla delar ska inspireras till liknade resor.

– Förhoppningsvis kommer det leda till att politikerna lämnar kontoret och tar del av verkligheten på plats och medverkar till konkreta insatser som ger snabbare resultat. Det här är människor som ligger på presenningar i sängar utan lakan och utan toaletter. Det är ovärdigt, orimligt och framför allt akut. Att David Lega reser med till Nordmakedonien kommer förhoppningsvis leda till att utsatta grupper uppmärksammas ännu mer. Det här är förhållanden som kan vara svåra att förstå och som man måste se själv med egna ögon. Mänskliga rättigheter är varken en höger- eller vänsterfråga, därför hoppas jag att fler EU-parlamentariker tar efter, säger Sabina Grubbeson.

Sabina Grubbeson
Grundare och ordförande
info@lozafoundation.org

För att det ska vara aktuellt att prata om Nordmakedonien som kandidatland till EU krävs att de tar bättre hand om sina mest utsatta medborgare.
David Lega