”Vi ska berätta om brott mot mänskliga rättigheter som pågår just nu i Europa”

Loza Foundation på Bokmässan 2018:

Loza Foundation medverkar för andra året i rad på Bokmässan i Göteborg 27-30 september för att informera och skapa opinion.

– Vi måste berätta om ett Europa som många inte känner till där samhällets svagaste förtrycks, exkluderas och utesluts. Vi arbetar för en förändring där alla människor oavsett fysiska eller psykiska förutsättningar, status eller etnisk tillhörighet ska inkluderas i samhället, säger grundaren Sabina Grubbeson.

Sabina Grubbeson, grundare Loza Foundation.

Loza Foundation kommer att finnas på plats alla dagar under Bokmässan, den 27-30 september, på Svenska mässan i Göteborg.

– Vi visar foto från platserna där vi är verksamma, i Bosnien Hercegovina och Makedonien, och berättar om våra projekt. Dessutom kommer vårt armband, som säljs till förmån för verksamheten, att kunna köpas, säger Sabina Grubbeson.

Det är andra året i rad som Loza Foundation är med på Bokmässan. Genom att medverka vill de ge en bild av hur det ser ut på många platser i Europa och dela med sig av sin vision om vad som kan förändras och på vilket sätt.

– I dagens Sverige känns det viktigt med folkbildning. Jag önskar att alla tog ett större ansvar och förstod att det är vårt ansvar att följa med i frågor om världsutvecklingen. Det här är frågor som alla bör diskutera kring köksbordet därhemma.

Bokmässans tema är Respekt och ämnen som rasism, jämställdhet och brott mot mänskligheten kommer att uppmärksammas. Något som passar in i Loza Foundations arbete då de verkar för kvinnor och barns rättigheter, för funktionshindrade, och för sjuka i Europas fattigaste länder.

– Vi får samtidigt möjlighet att träffa andra utställare och organisationer på Globala torget, som arbetar med globala utvecklingsfrågor och mänskliga rättigheter, vilket kan leda till samverkan i andra sammanhang. Vi arbetar ju för samma sak, en mänskligare och friskare värld som vi alla måste dela på, säger Sabina Grubbeson.

Träffa Loza Foundation på Bokmässan 2018
När: 27-30 september
Var: Svenska Mässan i Göteborg, Globala Torget, monter: H03:22

Loza Foundations nyhetsrum: http://news.cision.com/se/loza-foundation

Loza Foundations Facebook: https://www.facebook.com/lozafoundation

Sabina Grubbeson, grundare och ordförande, 0733 21 38 23, info@lozafoundation.org

Loza Foundation är en insamlingsstiftelse som arbetar för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder. Genom bidrag från både privatpersoner och företag genomförs konkreta projekt på plats. Stiftelsen grundades 2017. www.lozafoundation.org

Vi måste berätta om ett Europa som många inte känner till där samhällets svagaste förtrycks, exkluderas och utesluts. Vi arbetar för en förändring där alla människor oavsett fysiska eller psykiska förutsättningar, status eller etnisk tillhörighet ska inkluderas i samhället.
Sabina Grubbeson, grundare Loza Foundation