”Vi vill ge de kvarglömda kvinnorna i Bosnien en framtid”

Loza Foundation samarbetar med organisationen Kvinnors kraft:

De har kallats ”kvinnorna som blev kvar”. Tusentals änkor, mammor, systrar och döttrar som förlorade allt i Bosnienkriget och som fortfarande bor i flyktingläger, utan kraft eller möjlighet att ta sig hem igen.

– Vi vill hjälpa de här kvinnorna att integreras i samhället och kunna försörja sig. Få tillbaka sina liv igen, säger Sabina Grubbeson, grundare av Loza Foundation.

Dr. Branka Antić Štauber (till vänster) i ett av de 156 flyktingläger som fortfarande finns kvar i Bosnien.

Över 20 år har gått sedan kriget i Bosnien-Hercegovina. Men för de kvinnor som tvingades lämna sina hem, utsattes för systematiska våldtäkter och förlorade nära släktingar, lever de plågsamma minnena kvar. Under kriget samlades många kvinnor och barn i flyktingläger och här bor många av dem fortfarande kvar, i fattigdom och utanförskap. Flertalet lider av posttraumatiskt stressyndrom och sjukdomar till följd av övergrepp och upplevelser från kriget. Och barnen, som vuxit upp under trasiga förhållanden, har drabbats hårt av den depression och sorg som präglat livet i lägren.

– Grunden till den här situationen beror på att de här människornas rädsla att återvända till de samhällen där de bodde förut, och möta de grannar och bybor som dödade deras släktingar under kriget, har gjort dem till flyktingar i sitt eget land. Idag lever de utanför samhället och har tappat tron på framtiden, säger Sabina Grubbeson.

Nu har Loza Foundation påbörjat ett samarbete med Snaga žene, Kvinnors kraft. En organisation som bildades 1999 i Tuzla ett par år efter Bosnienkriget och som drivs av Dr Branka Antić Štauber. Målet är att hjälpa de drygt 7 000 kvinnor och barn som fortfarande bor i de 156 uppsamlingsläger som finns kvar i Bosnien.

– Kvinnors kraft har tagit fram en framgångsrik modell som omfattar psykologisk rehabilitering, juridisk rådgivning, medicinsk support samt ekonomiskt och socialt stöd. Bland annat köper de in växthus till familjerna och utbildar dem i att odla växter och grönsaker. Både för att kunna försörja sig, men också som en del av den själsliga läkningsprocessen.

Tack vare Kvinnors kraft har 300 kvinnor från flyktinglägren kunnat återvända till sina tidigare hem i Srebrenica. Den ökända staden där mer än 8 000 muslimska pojkar och män massavrättades i juli 1995. Ett oöverkomligt trauma, kan tyckas. Men genom stödet från organisationen har kvinnorna integrerats i samhället och försonats med sina grannar.

En av kvinnorna i Srebrenica berättade om Dr Brankas fantastiska arbete och att hon, med hjälp av stödet från Kvinnors kraft och arbetet med sitt växthus, sakta läkt sina sår. Idag kan hon försörja sig genom sin odling och har fått tillbaka tron på framtiden. Det är helt fantastiskt att se, säger Sabina Grubbeson.

Kvinnors kraft är verksamma i 14 städer i Bosnien med inriktning på offer från koncentrationsläger, sexuella övergrepp och systematiska våldtäkter. Genom samarbetet med den bosniska organisationen kan fler kvinnor få möjlighet till utbildning och en väg ut ur de vakuum som de fastnat i.

– Vår förhoppning är att de här flyktinglägren ska tömmas helt. I utanförskap och diskriminering föds hat och motsättningar. Barn som växer upp under sådana förhållanden riskerar att hamna snett redan från början. Vi vill stå bakom alla de kvinnor som behöver hjälp att resa sig och ge dem en chans. Då får också barnen möjlighet till en bättre framtid.

Genom sitt samarbete med Kvinnors kraft har Loza Foundation hittat en kanal till utsatta kvinnor i Bosnien som gör det möjligt att stötta och stärka dem på ett professionellt och framgångsrikt sätt som gör det möjligt att stötta och stärka kvinnor i den svagare regionen av Europa.

– Nu behöver vi hjälp från privatpersoner och företag i Sverige att stötta vår verksamhet och skänka pengar till projektet, så att kvinnorna och deras barn, som redan utstått så mycket lidande, får ett bättre liv.

– För många av de här människorna pågår kriget fortfarande. Vi vill att det ska få ett slut, säger Sabina Grubbeson.

Suhra framför ett av Snaga ženas växthus. Hon förlorade 43 familjemedlemmar under Bosnienkriget. Idag lever Suhra ensam med sina fyra barn. ”Nu har jag förlorat synen och ingenting spelar längre någon roll. Det är svårt att fungera när barnen gått till skolan och jag inte kan ta mig fram”. Ett av Suhras barn heter Amela, hon är 18 år gammal och drömmer om att bli polis.

Under kriget bodde Devleta i flera uppsamlingsläger, bland annat på flygplatsen i Dubrave utanför Tuzla och i sporthallen på en skola. De senaste 14 åren har Devleta bott i ett flyktingläger med sina två söner, som båda är arbetslösa. ”Det är svårt att glömma. Jag önskar att dessa hemska saker aldrig hände någon, inte ens de som gjorde det här. Att vara fången i PTSD är som en överväldigande huvudvärk och smärtan känns som om hela världen skulle kollapsa”.

Många av barnen som vuxit upp i Bosniens flyktingläger förlorade sin pappa och andra släktingar under kriget. Nu lever de under fattiga förhållanden och i ett utanförskap.

Mirsada Gušić bredvid en aroniabuske. ”I början ville blommorna inte växa, men efter ett par år började de blomma och jag kunde le igen. Att få arbeta med blommor hjälpte mig att läka och jag mådde sakta bättre. Idag arbetar vi, lagar mat och äter tillsammans – vi som återvänt till Srebrenica. Du kan se på oss att vi mår bra, vi är inte magra längre”, säger Mirsada och skrattar.

Loza Foundations Facebook: https://www.facebook.com/lozafoundation

Sabina Grubbeson, grundare och ordförande, 0733 21 38 23, info@lozafoundation.org

Loza Foundation är en insamlingsstiftelse som arbetar för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder. Genom bidrag från både privatpersoner och företag genomförs konkreta projekt på plats. Stiftelsen grundades 2017. www.lozafoundation.org

Vår förhoppning är att de här flyktinglägren ska tömmas helt. I utanförskap och diskriminering föds hat och motsättningar. Barn som växer upp under sådana förhållanden riskerar att hamna snett redan från början. Vi vill stå bakom alla de kvinnor som behöver hjälp att resa sig och ge dem en chans. Då får också barnen möjlighet till en bättre framtid.
Sabina Grubbeson, grundare Loza Foundation