• LRF / SLA/

Dagens mat är morgondagens klimat: unikt möte mellan klimatforskare, stjärnkock och bonde

Report this content

Det vi äter i dag påverkar morgondagens klimat. Vi måste minska våra utsläpp och har en lång väg att vandra.

Nu tas ett första steg för att påverka utvecklingen positivt. LRF skapar en plattform där kändiskocken Fredrik Eriksson möter klimatforskaren Johan Kuylenstierna för att utveckla mat och idéer för morgondagens klimat. Det handlar om att Sverige ska kombinera höga produktionsmål med att vara världens mest klimatsmarta och resurseffektiva jordbruk.

Johan Kuylenstierna hävdar att Sveriges matproduktion behöver öka i ett globalt perspektiv samtidigt som matproduktionen blir lösningen på flera av de utmaningar vi står inför. På kort sikt är målet att Sveriges lantbrukare ska producera lika många kalorier som vi konsumerar. På lite längre sikt att landets jordbruk blir en nettoproducent av livsmedel.

Men för att maten ska vara en klimatlösning behöver vi bli bättre på att äta. På LRFs Framtidsforum på i morgon tisdag står framtidens klimatsmarta och hållbara livsmedelsproduktion i fokus.

Det gestaltar Fredrik Eriksson genom att på LRFs Framtidsforum servera olika delar från en och samma ko (Svensk rödbrokig mjölkko, SRB, från Öland) på middagen. Det innebär att gästerna vid de olika borden serveras olika maträtter.

Hade Fredrik Eriksson arrangerat en sådan här middag för ett par år sedan hade det troligen legat oxfilé på varje tallrik. Något som alltfler idag inser inte är hållbart, varje ko har ju bara två oxfiléer.

Fredrik Eriksson kommer även bjuda på Sveriges motsvarighet till sojabönan, sötlupin. Det är en helt ny gröda på den svenska marknaden som spås bli en succé med tanke på dess egenskaper.  Nu bjuds den för första gången som en exklusiv förrätt.

Med klimatförändringarnas ökade effekter – med mer extremväder – får mark- och vattenresurser större strategisk betydelse. Något som Sverige hittills underskattat i klimatdebatten. Nu behöver vi investera i svenskt jordbruk för att kunna möta både torrare och blötare väder samtidigt som produktionen måste öka och bli klimatsmartare. Det handlar bland annat om, som Fredrik Eriksson visar, att öka respekten för vår mat – 30-40 procent konsumeras idag inte.

Mötet sker på Nationalmuseum och är unikt i sitt slag. Syftet är att föra in maten i en större kontext än själva tallriken.  Några av de 100 deltagarna på framtidsforumet är Hjalmar Ståhlberg Nordegren, skapare av matsvinnsappen Karma, algbonden Fredrika Gullfot från Simris Alg, grundaren av Järvaveckan, Ahmed Abdirahman, ekonomiprofessorn Micael Dahlen, forskaren Line Gordon från Stockholm Recilience Center, TV-kocken Zeina Mouurtada, ekonomiske rådgivaren Claes Hemberg, Ambroisa, författaren Karin Tuvell som skrivit ”Kokbok för gamers”, förre statsministern Göran Persson och krögaren Carl Jan Granqvist från Vinkällaren Grappe.

För mera information, kontakta LRF pressavdelning, 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se