Unik storsatsning ska få fler att välja jobb inom skog, jord och trädgård

Report this content

En kommunikationssatsning ska få fler personer att välja att starta eget eller ta anställning inom det gröna näringslivet. Kampanjen genomförs gemensamt av LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, och SLA, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, och kommer att pågå under fyra år.

Många företag inom jordbruk, skogsbruk och trädgård hittar inte rätt kompetens, det leder till att de låter bli att anställa. Bristen på arbetskraft är ett allvarligt hot mot företagen och tillväxten inom det gröna näringslivet. Dessutom stiger medelåldern bland företagare i branschen. Nya företagare måste lockas till näringen för att pensionsavgångarna ska kunna hanteras. När arbetstillfällen går förlorade och det inte finns tillräckligt med företagare för att fånga marknadens efterfrågan påverkas hela samhället negativt.

För att vända trenden genomför nu LRF och SLA tillsammans ett projekt för att öka det gröna näringslivets attraktionskraft. Syftet är att få fler att starta företag eller ta anställning i branschen. Målgruppen för kommunikationssatsningen är unga och personer som vill byta inriktning i yrkeslivet. Projektet kommer att pågå under åren 2015-2018.

En omfattande analys kommer att genomföras för att kartlägga vilka behov som näringen kan tillgodose i framtiden med sikte på 2030. Utgångspunkten är att jorden, skogen och trädgården är lösningen på framtida utmaningar.

Råvaror från jord, skog och trädgård ger oss klimatsmart energi, miljövänliga material baserad på skogsråvaran och mat av högsta kvalitet, säger Anders Källström, vd på LRF.
Möjligheterna är stora, marknaden växer och få länder i Europa har så stora möjligheter att öka sin produktion som just Sverige. Då behövs en ny generation som ser möjligheterna, skapar företag och utformar produkter som leder till fler lönsamma företag och tusentals nya jobb.

Vi vill ge en modern bild av företagande och jobb inom jordbruket, skogsbruket och trädgårdsbranschen. Unga och arbetstagare som söker nya jobbutmaningar ska känna till vilka möjligheterna som finns idag och i framtiden, säger Katarina Novák, vd på SLA.
På det här sättet vill LRF och SLA locka entreprenörer och arbetstagare som brinner för hållbar utveckling och vill ägna yrkeslivet åt våra näringar.

Kommunikationskampanjen ska bygga framtidstro för det gröna näringslivet genom reklam- och PR-aktiviteter som når personer som är på väg att välja yrkesbana.

Vid frågor om projektet kontakta Anders Källström, vd på LRF, 08-787 51 25 och Katarina Novák, vd på SLA, 08-762 72 72

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.

4 000 företag - alla inom den gröna sektorn - är medlemmar i SLA. Bland medlemmarna finns företag inom jord- och skogsbruk, trädgård och anläggningsverksamhet, golf och djursjukvård. Många mindre företag med bara en anställd, men också storföretag, är medlemmar. Medlemsföretagen har sammanlagt runt 25 000 anställda. SLA hjälper medlemmarna i alla arbetsgivarfrågor.