Allt fler lantbrukare använder sig av Miljöhusesyn

Pressmeddelande den 27 januari 2011

Enligt en undersökning gjord av Landja hösten 2010 på uppdrag av LRF har allt fler lantbrukare börjat använda Miljöhusesyn förra året. Antalet registrerade användare på webben har ökat med drygt 2000 sedan januari 2010.
- Tydligare information som också gör det lättare att hitta på hemsidan kan vara några förklaringar till den ökade användningen, säger Anna-Märta Hasselwander, projektledare.

41 % av lantbrukarna svarade att de har använt sig av eller planerade att använda sig av Miljöhusesyn under 2010. Detta att jämföra med 32% året dessförinnan. Nästan hälften, 48 %, av de som har genomfört Miljöhusesyn tycker att den har varit till nytta medan bara 22 % anser att den är till besvär.

Med Miljöhusesyn kan lantbrukare snabbt ta reda på vilka regler som gäller för lantbruksföretag. Den inkluderar områdena miljö, djurskydd, foder- och livsmedelssäkerhet. Dessutom innehåller den vissa regler inom arbetsmiljö samt information om tvärvillkor och extra tvärvillkor som är kopplade till jordbruksstöden. Miljöhusesyn 2011 finns både i en ny uppdaterad pappersversion och på Internet.

-          Genom att använda Miljöhusesyn får lantbrukaren veta om han/hon uppfyller de bestämmelser som gäller. Den är en bra vägledning som ger en samlad information om lagar och regler varje år. Miljöhusesyn 2011 har bearbetats ytterligare så att den ska vara ännu tydligare och lätt att använda, säger Anna-Märta Hasselwander, projektledare.

Undersökningen gjordes av Landja på uppdrag av LRF. 1000 personer med företag med mer än 10 ha åker tillfrågades under perioden oktober – december 2010.

Miljöhusesyn är framtagen av LRF i samarbete med Jordbruksverket och andra berörda myndigheter. Den kan beställas via www.lrf.se eller användas direkt på webben www.miljohusesyn.nu

För mer information, kontakta LRF s presstjänst 070-787 57 77 eller projektledare Anna-Märta Hasselwander, tel. 08 – 787 53 85,
e-post:
anna-marta.hasselwander@sigill.lrf.se

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.