Att utvinna fosfor är bra – men regeringens förslag räcker inte

Regeringen meddelar att den tillsätter en ny utredning för metoder att utvinna fosfor från avloppsslam och för att fasa ut slam till jordbruk. Men att lappa och laga i en infrastruktur som inte är avsett för att återvinna växtnäring räcker inte.

För att få bra skördar behöver jordbruket utöver fosfor även kväve, kalium, svavel och många mikronäringsämnen och mull. Grovt räknat finns det i världen brytningsvärda fyndigheter i cirka 100 år till av dessa ämnen och den fossila gas som behövs för att göra luftens kväve tillgängligt för växterna. Regeringens utredare måste därför även beskriva en strategi för en mer långsiktig hållbar återföring av all växtnäring till jordbruket. Förra året importerade och gödslade det svenska jordbruket enligt SCB med 83 kilo kväve per odlad hektar, 6 kg fosfor, 11 kg kalium, 12 kg svavel.

Dagens renade slam innehåller mindre osäkerheter som metaller och andra oönskade ämnen än tidigare. Marknaden accepterar nuvarande användning av slam. Sorterande tekniker utvecklas och slam och andra produkter kommer, om det perspektiv på 15 år regeringsutredningen ska arbeta med, att vara renare än dagens produkter. Det är bra att direktivet nämner att certifiering med Revaq bör utvecklas. Utsortering av oönskade ämnen uppströms ger bättre förutsättningar för lokala och hållbara kretslopp och återföring av renare vatten till vattendrag och grundvatten.

LRF utgår från att vetenskapliga analyser och fakta ligger till grund för det fortsatta arbetet med att återföra mer och renare växtnäring till jordbruket. LRF är berett att bidra med jordbrukets kort- och långsiktiga behov till utredningen.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se