Blir Sverige matbäst i Norden?

Sju svenska finalister slåss om titeln bäst på mat i hela Norden när det nya matpriset Embla utses i Köpenhamn.

– Våra tävlande har stor chans. Det är imponerade vilken bredd och spets som det svenska matundret har, säger Jan Ehrensvärd, jurymedlem och ledamot i LRFs Riksförbundsstyrelse.

Embla är matpriset som lyfter det bästa i den lokalproducerade nordiska matkulturen med totalt 185 nominerade. På torsdag utses vinnarna i de totalt sju klasserna. Sveriges finalister är Kerstin Björklund, matproducent från Warbro Kvarn som lyft och utvecklat spannmål till öl och whiskey, skolmatsstrategen Annika Unt som skapar matlust kring den offentliga måltiden, matskribenten Hans Näess, grundare av Gastronomiska samtal, entreprenören Bitte Persson från Larsvikens Lanthandel, potatisodlare som anpassar produkten efter den gastronomiska utvecklingen, Martina Jönsson som väcker barn och ungas matnyfikenhet i Matlabbet, mathantverkaren Thomas Berglunds unika osttillverkning på Almnäs Bruk samt destinationen Smaka på Västsverige som gör det lättare att hitta regionens lokalproducerade matvaror med koppling mellan land och stad.

– De här tillhör alla toppskiktet bland Sveriges råvaru- och matproducenter och bidrar verkligen till att vår svenska mat är internationellt känd, hyllar det närproducerade och framförallt är väldigt god, säger Jan Ehrensvärd.

LRF och de övriga sex nordiska lantbruksorganisationerna, samlade i Nordiska Bondeorganisationernas Centralråd NBC, står bakom det nyinstiftade priset. Embla är ett prioriterat projekt av Ny Nordisk Mat och finansierat av Nordiska Ministerrådet för att stärka den gemensamma nordiska matkulturen och matidentiteten och öka intresset för nordisk mat utanför Norden.

De sju kategorierna som tävlar är mathantverkare, råvaruproducenter, mat till många, matdestination, matentreprenör, mat till barn och unga.

Den svenska juryn, som sållat fram de sju bästa namnen ur de svenska nomineringarna består av stjärnkocken Fredrik Eriksson, köksmästare som driver de egna restaurangerna Långbro Värdshus och Asplund, Jan Ehrensvärd, ledamot av LRFs riksförbundsstyrelse samt journalisten Lena Johansson, chefredaktör för tidningarna Land Lantbruk och Land Skogsbruk.

Läs mer om Embla, som ska delas ut vartannat år, via länken www.emblafoodaward.com

För mera information, kontakta LRF pressavdelning 08-78757 77 eller Auni Hamberg, projektledare Embla 08-787 54 25

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB