Branschråd för lantbrukets rådgivningsföretag bildat

Några av de större rådgivningsorganisationerna inom lantbruket har nu bildat ”Branschråd för Lantbrukets Rådgivningsföretag.” Verksamheten startar i vår och samtliga företag som arbetar med rådgivning till lantbruksföretag är välkomna till ordinarie stämma i april.

Vid ett möte mellan ett stort antal rådgivningschefer hösten 2011 konstaterade man att det vore bra om den samlade lantbruksrådgivningen hade någon part som kunde företräda dem i kontakter med myndigheter, utbildningsinstanser, departement med mera. En grupp utsågs, som skulle gå vidare med frågan och nu har det resulterat i att ”Branschråd för Lantbrukets Rådgivningsföretag” bildats.

Företagen som bildat den ideella föreningen och blivit medlemmar är Hushållningssällskapens Förbund, Växa Sverige, LRF Konsult AB, Lovang Lantbrukskonsult AB, Taurus Köttrådgivnings AB samt Svenska Pig AB. En styrelse har utsetts med Ulrik Lovang som ordförande. Styrelsen ska sedan utökas med en adjungerad ledamot som ska vara en aktiv lantbrukare som representerar kundsidan. Styrelsen har utsett Lars-Göran Svensson till verksamhetsledare i föreningen. Det är dock bara en start och nu är alla rådgivningsföretag inom lantbruksbranschen i Sverige välkomna att bli medlemmar. De är också välkomna till den första ordinarie stämman den 25 april 2013 på Vreta Kluster, Linköping.

Branschrådets ska vara en branschförening för rådgivningsföretag inom lantbruket och utveckla rådgivningen till gagn för lantbruksföretagarna. Branschrådet ska verka för en säkrad tillgång till rådgivare med rätt kompetens samt ökad status och attraktivitet för rådgivare i branschen. Dessutom ska rådet företräda medlemsföretagen i dialog med myndigheter, universitet med flera i syfte att främja verksamheten i rådgivningsföretagen samt arbeta för att utveckla rådgivningen till lantbruksföretag.

– Lantbruksbranschen är liten och det ger ett ökat behov av att rådgivningsföretagen samordnar sin bevakning av gemensamma intressen. Vår förhoppning är att detta branschråd till exempel ska medverka till att fler söker sig till rådgivaryrket i framtiden. Vilket i förlängningen ger förutsättningar för bra rådgivning, säger föreningens nye ordförande Ulrik Lovang.

För mer information kontakta:
Ulrik Lovang, ordförande, ulrik.lovang@lovang.se, 013-23 44 91 eller 0706- 43 44 69
Lars-Göran Svensson, verksamhetsledare, lars-goran.svensson@lrfkonsult.se, 08-700 20 43 eller 070-540 88 75

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.