Energirike Mikael Wik vinner årets Guldyxa

Årets Guldyxevinnare är Mikael Wik, Adelöv, Tranås. Han är en energisk landsbygdsentreprenör som numera är helt självförsörjande på energi.

Vi som är lantbrukare och skogsägare ska inte behöva köpa vår energi. Den energi som vi producerar och säljer åt andra motsvarar vad vi förbrukar i bränsle i våra traktorer, säger Mikael Wik.

Det är för tolfte gången som utmärkelsen Guldyxan delas ut av LRF Skogsägarna, tidningen Land Skogsbruk och Elmia i samband med Elmias skogsmässor utanför Jönköping. I år letade juryn efter en skogsägare, eller i skogsbruket praktiskt verksam person, som bidrar till att mer energi från skogen kan tas tillvara och därmed minska utsläppen av koldioxid.

En sådan skogsägare är Mikael Wik. Han värmer upp den egna gården, bland annat ett stort kycklingstall, samt kyrka, församlingshem och skola i Adelöv med ved från såväl den egna gården som från andra skogsägare i närheten.

– Om jag bara skulle värma upp egna byggnader skulle virket från den egna skogen räcka, det blir 150-200 kubikmeter om året. Men nu köper jag även in rötved från närområdet. Andra skogsägare säljer gärna, jag kan betala hyfsat eftersom vi slipper långa transporter.

Totalt är det 5 000 kvadratmeter yta som veden värmer. Veden ersätter cirka 50 kubikmeter olja vilket motsvarar 500 000 kilowattimmar.

Till gården i Adelöv hör 300 hektar skog, skogsbruket är dubbelcertifierat genom Södra, trädslagsfördelningen är 45 procent tall, 45 procent gran, 10 procent löv. En normal årsavverkning på en skogsgård av den storleken är 1 500-2 000 kubikmeter. 10 procent av det som avverkas brukar klassa in som energived.

Utdelning sker i Event tent på Elmia Wood torsdag 8 juni kl 11.

Motivering:

En sann landsbygdsentreprenör, lantbrukare och skogsägare som i den mindre skalan bidrar till omställningen från fossila bränslen till förnybar energi. Mikael Wik försörjer med sin vedeldade närvärmeanläggning inte bara den egna gården i Adelöv med värme utan även kyrka, församlingshem och skola. Ved från det egna och andras hållbara familjeskogsbruk tas tillvara och koldioxidutsläppen minskas. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Det gör Mikael Wik med stor energi och tilldelas därför Guldyxan 2017.

Utmärkelsen består av en handsmidd timmerbila och 10 000 kronor.

För mera information, kontakta: Marie Henningsson, juryn för Guldyxan, 070-656 42 87, Mikael Wik, 070-538 50 41.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.