Finns det någon framtid för svensk mjölkproduktion?

3 augusti 2012.

Lönsamheten för Sveriges mjölkbönder sjunker kraftigt.  Låga priser på världsmarknaden för mjölkprodukter tvingar mejerierna att sänka sitt avräkningspris till bönderna.

Samtidigt leder torka i USA till rekordhöga spannmålspriser och stigande foderpriser. Däremellan pressas mjölkbönderna, som i många fall redan har en mycket ansträngd ekonomi.

– Om vi ska kunna ha en långsiktigt hållbar mjölkproduktion i Sverige kan inte bonden vara den enda som tar smällarna när världsmarknadspriset på mjölk och foder svänger kraftigt, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Tisdagen den 7 augusti, i samband med ett tidigare inplanerat besök hos Falköpings Mejeri, hälsar Helena Jonsson media välkomna till en pressträff om den kraftigt sjunkande lönsamheten inom svensk mjölkproduktion och vad som behöver göras för att lösa problemet.

Tid: Tisdagen den 7 augusti kl 10.30

Plats: Falköpings Mejeri, Odengatan 6, Falköping

Välkomna!

För mer information, kontakta LRFs presstjänst, 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.