LRF kritiskt till myndighetstolkning av bombmurkledom

Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket redovisade den 27 mars sin tolkning av den så kallade bombmurkledomen. Deras slutsats innebär i praktiken att fridlysning av arter som grundar sig på EU-direktiv, inte påverkas av domen. Det som framförallt berörs är de fall då skogsbruk begränsas till följd av fågelförekomster. Myndigheternas slutsats är att artskyddsförordningens förbud ska tillämpas fullt ut i dessa fall vilket innebär att skogsägare inte kommer erbjudas ersättning. LRF Skogsägarna ser ställningstagandet som mycket anmärkningsvärt.

Mark- och miljödomstolens dom om bombmurklor slog tydligt fast att i första hand ska regler om områdesskydd med rätt till ersättning användas när mer omfattande begränsningar av skogsbruket behövs. Domstolen ansåg att det inte var proportionerligt att en enskild medborgare ensamt ska stå för kostnaden när allmänna intressen stoppar en verksamhet. Det var inte lagstiftarens avsikt att artskyddsförordningen skulle ges en tillämpning som innebär att pågående markanvändning avsevärt försvåras. Dessa slutsatser kan enligt LRF Skogsägarna knappast bara ha avsett den paragraf i förordningen som rör nationellt fridlysta arter.

– Proportionalitetsprincipen gäller oavsett om ett beslut bygger på EU-direktiv eller inte. Anser myndigheterna att ett skogsområde inte kan avverkas till följd av EU-direktiv är man skyldig att i första hand använda handlingsätt som är mindre ingripande för den enskilde. Myndigheterna kan inte fritt välja en viss åtgärd bara för att det inte belastar statens naturvårdsbudget och istället lägga alla kostnader på enskilda medborgare och skogsägare, säger Sven Erik Hammar ordförande i LRF skogsägarna.

Myndigheterna anser att förbuden kring fåglar skiljer sig från fridlysning av bombmurkla eftersom detta är något EU kräver av oss.

– Det stämmer inte. Det finns ingenting i EU-direktiven som kräver av oss att fåglarnas häckningslokaler helt ska fredas. I detta avseende går artskyddsförordningen betydligt längre än vad direktiven kräver och därför finns inget som skiljer fåglarnas häckningslokaler från platser med bombmurkla, säger Sven Erik Hammar

För LRF Skogsägarna är det viktigt att slå fast att detta inte är en fråga om att värna den biologiska mångfalden eller inte. Det handlar om det orimliga i att staten kan ta ifrån människor möjligheten att använda sin mark utan ersättning.

– Det är anmärkningsvärt att Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket trots en så tydlig bakläxa av mark- och miljööverdomstolen avser att fortsätta tillämpa förbuden som om ingenting hänt. Nu riskerar skogsägare åter tvingas att ta domstolsväsendet till hjälp för att försvara sina rättigheter avslutar Sven Erik Hammar, ordförande för LRF Skogsägarna.

För mer information och intervjuer, kontakta LRFs presstjänst på mail: press@lrf.se eller tel: 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.