LRF växer för fjortonde året i rad

13 januari 2011.

LRF ökar för fjortonde året i rad och har aldrig varit större än nu. Vid utgången av 2010 var antalet medlemmar rekordhöga 170 631, en ökning med 869 medlemmar jämfört med året före.

– Allt fler inser att jorden och skogen är omistliga värden som behöver brukas mer, för att skapa jobb, tillväxt och ett långsiktigt hållbart samhälle. Jag känner stor ödmjukhet och glädje inför att så många, via sitt medlemskap, vill engagera sig och utveckla de gröna näringarna ytterligare, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson.

Antalet medlemmar har ökat i de flesta delar av landet. Procentuellt sett har den största ökningen varit i Norrbotten som följs av Jämtland och Västernorrland.

– Jag är också väldigt stolt över att vi har så nöjda medlemmar. Omkring 97 procent av medlemmarna förnyar sitt medlemskap. Det visar på kraften i engagemanget för de gröna näringarna, men det är också ett kvitto på att LRF lever upp till medlemmarnas högt ställda krav. Det är ett förtroende som förpliktar, säger Lars-Göran Pettersson.

LRF arbetar för att människor och företag som har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö, ska kunna förverkliga sina ambitioner om tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft. Under de senaste fyra åren har LRF satsat en halv miljard kronor av egna medel för att få fart på landsbygdsföretagandet bland annat genom att anställa regionala företagarcoacher i varje regionförbund. I december fattade förbundsstyrelsen beslut om att satsa ytterligare 300 miljoner kronor på att skapa förutsättningar för medlemmarna och de 90 000 företag de driver att bland annat ta tillvara den stora potentialen för svensk energi- och livsmedelsproduktion.

LRF finns över hela landet. LRFs 19 regioner, 1 118 lokalavdelningar och 265 kommungrupper utgör tillsammans med kontoren i Stockholm och Bryssel, ett verkningsfullt stöd för den enskilda medlemmen i hans eller hennes företagsutveckling.

För intervju med Lars Göran Pettersson, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.