Mikael Kruhsberg VD för Macklean Strategiutveckling

11 juli 2011.
Mikael Kruhsberg blir verkställande direktör för LRFs nystartade dotterbolag Macklean Strategiutveckling AB. Han tillträder tjänsten i september 2011.

Mikael Kruhsberg, 47 år, kommer närmast från IT-bolaget Portwise AB, där han varit VD sedan 2009. Han är utbildad civilingenjör och har en MBA från INSEAD. Tidigare har Mikael bland annat arbetat på McKinsey&Co, Ericsson, PricewaterhouseCoopers och IBM.

-Macklean kommer att bli den första renodlade aktören som erbjuder strategisk rådgivning till de gröna näringarna där vi ser stora förändringar, nu och i framtiden. Att få vara med att bygga upp Macklean från grunden känns därför viktigt och ska bli både intressant och utmanande, säger Mikael Kruhsberg.

– Vi har haft en grundlig rekryteringsprocess för att hitta rätt person till uppgiften. Mikael Kruhsberg har både erfarenheter och gedigna kunskaper inom områden som blir viktiga i vårt nya dotterbolag, säger LRFs VD och koncernchef Anders Källström.

Macklean Strategiutveckling AB är ett av sju dotterbolag i LRF-koncernen. Bolaget ska erbjuda konkurrenskraftiga och högkvalitativa tjänster inom rådgivning, implementering, analys och utbildning. I första hand vänder det sig till stora och medelstora företag och industrier som har sin bas i de gröna näringarna. Men även verksamheter inom den offentliga sektorn ska kunna ta del av Mackleans kunskapstjänster.

Verksamheten beräknas vara igång senast vid årsskiftet. Målet är att inom några år ha ett tjugotal medarbetare som besitter unik strategisk kompetens för de gröna näringarnas utveckling.

Bolaget har fått sitt namn efter pionjären och entreprenören Rutger Macklean som på 1780-talet reformerade det svenska jordbruket så att både produktiviteten och avkastningen ökade.

I styrelsen för det nybildade bolaget ingår ordförande Anders Källström, koncernchef i LRF, vice ordförande Bengt Persson, lantbrukare, Wilhelm Geijer, civilekonom, Maria Norrfalk, landshövding, Göran Carstedt, ekonomie doktor, Anita Sindberg, civilingenjör, Anna Törnqvist, lantbrukare samt Peter Lindvall, (adjungerad) VD i LRF Konsult.

Bild för publicering finns att ladda ned på www.lrf.se/Press

För mer information, kontakta LRFs pressjour på 08-787 57 77.