Miljöministern diskuterar rovdjurspolitik med drabbade djurägare

Pressinbjudan.

Den 10 mars bjuder LRF in miljöminister Andreas Carlgren till ett möte med djurägare vars får, kor och hundar blivit angripna av rovdjur. Mötet sker i Vildmarksgalleriet i Ockelbo där också bland andra LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson och Jägareförbundets förbundsordförande Thorsten Mörner kommer att delta. Efter mötet inbjuds media att ställa frågor till deltagarna.

Rovdjurspolitiken berör de flesta människor och olika intressen måste tas tillvara. Men skapar besluten om licensjakt på varg och lodjur förtroende för den rovdjurspolitik som förs? På vilket sätt kompenseras de som drabbas av skador orsakade av varg och lodjur? Vad känner de djurägare som förlorat sina får, kor och hundar?

Tid: Torsdagen den 10 mars, klockan 17.40 -18.00.

Plats: Vildmarsgalleriet i Ockelbo.

Medverkande vid frågestunden:
Andreas Carlgren, miljöminister
Lars-Göran Pettersson, förbundsordförande LRF
Jan Thorén, ordförande LRF Gävleborg
Thorsten Mörner, förbundsordförande Jägareförbundet
Karl-Evert Hellsén, ordförande Jägareförbundet Gävleborg
Anna-Lena Erstadius, fd fäbodbrukare som förlorat kor
Lasse Gustafsson, jägare som mist sin hund

Vägbeskrivning:
Från Gävle: Kör E4:an mot Söderhamn. Vid Norrsundet följ skyltar mot Ockelbo (väg 303). I Ockelbo sväng höger in på Säbyggebyvägen (väg 272). Efter ca 2,2 km sväng in på Movägen. Efter ca 3,5 km sväng höger och följ skyltar mot Vildmarksgalleriet. Telefon till Vildmarksgalleriet: 0297-430 79

För information eller intervju med Lars-Göran Pettersson, kontakta LRFs presstjänst, 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.