Nästan 25 000 lantbrukare sökte krisstöd för torkan

Torkan i Sverige förra året beräknades kosta det svenska lantbruket cirka 10 miljarder kronor i inkomstbortfall. Riksdagen tog fram ett krispaket för att stötta drabbade bönder. Totalt ansökte 24 405 lantbrukare om stödpengar. Flest ansökningar kom in från Skåne, Västra Götaland och Östergötland.

– Många av våra medlemmar är hårt ekonomiskt pressade efter fjolåret. Krisstödet täcker cirka 15 procent av de totala effekterna, men det är viktigt och bra att regeringen agerade så snabbt i krisen och stöttar den svenska livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Enligt den senaste Lantbruksbarometern, från mars i år, beskriver två av tre svenska bönder sin lönsamhet som ganska eller mycket dålig. Fjolårets extremtorka slog hårt mot alla delar av jordbruket och trädgårdsnäringen.

Ansökningarna om det statliga krisstödet, som skulle vara inne hos Jordbruksverket senast den 20 maj i år, gällde en andra utbetalning av regeringens avsatta budgetmedel på cirka 1,5 miljarder kronor. Cirka 400 miljoner fördelades redan i höstas. Genomsnittligt täcker ansökningarna runt 95 procent av de aktuella arealer och djur som varit berättigade till krisstödet. I något fall, främst rör det sig om fjäderfäuppfödning, kom det in fler ansökningar än vad Jordbruksverket beräknat. I Sverige finns det cirka 60 000 lantbruksföretag, varav 15 000 bedrivs på heltid, 20 000 på deltid och 25 00 fritidsbönder.

Trots att alla berättigade inte sökte, så kommer hela krisstödssumman att betalas ut. Det innebär att de tidigare aviserade beloppen per hektar eller djur kommer att justeras upp något inför utbetalningen den 5 juli.

– Anledningen att alla berättigade inte ansökt om stödet är sannolikt att det i dessa fall rört sig om så små summor att den drabbade inte tycker att det varit lönt att ansöka, eller att den drabbade helt enkelt avvecklat sin verksamhet, bedömer Palle Borgström.

Bland länen är antalet ansökningar störst i Skåne/Blekinge (4 812 stycken) följt av Västra Götaland (4 771), Östergötland (1 783), Jönköping (1 504) och Kalmar (1 426).

– Det känns bra att ansökningarna om krisstöd täcker en så pass stor del av de drabbade produktionsgrenarna och att alla pengar nu går ut till de lantbrukare som ansökt, säger Palle Borgström.

Redan vid ansökningstillfället förklarade Jordbruksverket att ersättningar understigande 1000 kronor inte skulle betalas ut.

Så här fördelar sig ansökningarna regionalt till Jordbruksverket:

Kristianstad        4812

Östersund          336

Luleå                 184

För mera information, kontakta LRF pressavdelning, 010-184 40 70

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se