Nils Björid ställer inte upp för omval till ordförande i LRF Ungdomen

LRF Ungdomens riksordförande sedan 2014, Nils Björid, har valt att inte ställa upp för omval vid riksstämman i mars 2017.

– Efter tre år som ordförande för LRF Ungdomens riksstyrelse väljer jag nu att lämna över klubban för att ta nästa steg i livet som företagare på heltid. Jag är stolt över LRF Ungdomen och det vi åstadkommer tillsammans. LRF och LRF Ungdomen är inget utan dess medlemmar och förtroendevalda, säger Nils Björid.

Under Nils Björids tid som ordförande har LRF Ungdomen tagit ett långsiktigt grepp om verksamheten. 2015 antog riksstämman en vision som bidragit till ständig utveckling av LRF Ungdomen som en slagkraftig organisation genom samverkan på alla nivåer över hela landet.

– Företagsamhet och konkurrenskraft är byggstenar för Sveriges bönders framtid. Att LRF utvecklas som företagarorganisation har därmed också varit en av de viktigaste frågorna vi drivit under min tid som ordförande. Givetvis har en nationell livsmedelsstrategi varit en stor del i detta, då vi vid varje möte med beslutsfattare lyft behovet av en långsiktig strategi som möjliggör för oss att kunna leva och verka för den hållbara framtiden alla pratar om.

På riksstämman den 8-9 mars väljs en ny ordförande för LRF Ungdomen. Då kommer också hela 18 motioner och två propositioner behandlas, vilket är en ökning från de senaste åren.

– Det är otroligt roligt med så pass många intressanta motioner då det visar på stort engagemang bland våra medlemmar. Det är också ett kvitto på att strategin har fungerat, att våra medlemmar känner att vi tillsammans kan förändra genom LRF Ungdomen.

– Jag har nu två månader kvar och är inte färdig förrän klubban slår för avslutet vid riksstämman och jag går vidare som framtidsföretagare inom mjölkproduktion hemma i Jämtland.

För mer information och intervjuer, kontakta LRFs presstjänst på mail: press@lrf.se eller tel: 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 150 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.

LRF Ungdomen är en organisation och ett nätverk för unga studerande, anställda och egna företagare inom jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö som består av drygt 16 000 LRF-medlemmar i åldrarna 16-36 år. Medlemmarna finns organiserade i 21 ungdomsregioner i Sverige. LRF Ungdomen arbetar för att Sveriges jord- och skogsbruk ska blomstra även i framtiden genom kontakt med politiker, opinionsbildning och inspiration så att fler väljer de gröna näringarna som sysselsättning.