Ny handlingsplan för svenskt hästföretagande som omsätter 72 miljarder

Sverige är ett fantastiskt hästland. Det visar rapporten Samhällsekonomiska effekter av hästnäringen som presenterades idag. Landets ca 360 000 hästar omsätter med alla positiva spridningseffekter 72 miljarder, skapar 38 000 jobb och levererar drygt 6 miljarder i skatt. Bidraget till BNP är 0,5 procent.

Samtidigt lanserades handlingsplanen för Nationell Strategi för hästföretagande, ett initiativ från LRF som ett 30-tal organisationer står bakom och arbetar för. Målet med den nationella strategin är att skapa förutsättningar för ett konkurrenskraftigt hästföretagande.

Rapporten från Högskolan Dalarna är den första genomgripande utredningen om hästnäringens samhällsekonomiska betydelse sedan 2004. Nu synliggörs efterfrågade siffror om landets hästar som förutom ett stort antal arbetstillfällen levererar så mycket engagemang, rekreation, spänning och meningsfull fritid till landets barn och vuxna. Hästar och människor mår bra tillsammans.

Den avgörande faktorn för att ha en livskraftig hästsektor är att hästföretagandet är konkurrenskraftigt och attraktivt. En nationell strategi är framtagen under året och nu också en handlingsplan för att åstadkomma bättre villkor och vassare företagande inom hästsektorn. Det finns ett flertal utmaningar som hästorganisationerna nu samlat ställer sig bakom och arbetar för förändring av.

Bakom statistikutredningen står Högskolan Dalarna med Tobias Heldt, filosofie doktor, i spetsen.

– Vi har utvecklat en statistikmodell (en s.k. Business Intelligence-modell) som är den första i sitt slag. Nu har vi svart på vitt vad hästnäringen betyder, inte bara på nationell nivå utan även på regional nivå och för olika typer av hästar. Modellen är utvecklad för att kontinuerligt kunna göra uppdateringar och förbättringar och på så sätt kunna följa utvecklingen i hästnäringen, säger Tobias Heldt.

LRF, som är en av organisationerna bakom både statistikprojektet och projektledningen av strategin och handlingsplanen för hästföretagande, ser detta som ett viktigt steg.

– Det här är verkligen en framgång för hästföretagandet. Vi har länge saknat siffror på hästnäringen betydelse och nu finns de på plats och visar hästnäringens viktiga roll i samhället. Samtidigt presenterar vi en kraftfull handlingsplan för att bättre kunna påverka förutsättningarna för svenska hästföretagare, säger Lotta Folkesson, ordförande i LRF Häst.

FAKTA

Nationell strategi för hästföretagande och tillhörande handlingsplan hittar du här: https://www.lrf.se/om-lrf/organisation/branschavdelningar/lrfhast/nationell-strategi-for-hastforetagande/

Statistikutredningen presenteras med tabeller, grafer och i text på webbplatsen: https://hastnaringen-i-siffror.se/

För mer information:

Tobias Heldt, Högskolan Dalarna Telefon: 070-191 86 53,  the@du.se eller Lotta Folkesson, LRF Telefon: 070- 351 96 97, lotta.folkesson@lrf.se

LRF Häst är en branschorganisation som arbetar för hästföretagare genom politisk påverkan, företagsutveckling och opinionsbildning. LRF Häst har som mål att Sverige ska få fler professionella hästföretag med ökad lönsamhet och konkurrenskraft. I Sverige finns cirka 360 000 hästar och branschen skapar drygt 30 000 arbetstillfällen. Svenskt hästföretagande är grunden för en stark svensk hästsektor som bidrar till samhället genom att skapa jobb, öppna landskap och ökad folkhälsa. LRF Häst är ett samarbete mellan LRF, Svenska Ridsportförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen, Svenska Hästavelsförbundet, Svensk Travsport, Western Riders Association of Sweden, Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté, Ridskolornas Riksorganisation och Distriktshovslagarna. Hästnäringens Nationella Stiftelse är stödjande part till LRF Häst. Läs mer på lrf.se/hast