Speed dejting ska öka produktionen av mat

Speed dejting mellan lantbrukare och arbetssökande agronomer och hortonomer ska leda till fler anställningar inom Sveriges livsmedelsproduktion. Och i förlängningen ökad matproduktion. Det är förhoppningen inom projektet Mer mat – fler jobb, som arrangerar aktiviteten nu på torsdag den 27 juni på Borgeby fältdagar.

Rama Haddad, 33, agronom från Bjuv, ska delta i speed dejten, där bönder får möta 20 arbetssökande agronomer och hortonomer. Hon flyttade till Sverige från Syrien för fem år sedan och har sedan dess sökt arbete.

– Jag hoppas att jag ska få arbete. Jag vill gärna jobba inom trädgård, säger Rama Haddad.

Stina Lisa Flodin, projektledare för rekrytering på Arbetsförmedlingen, håller tummarna för att rekryteringsträffen ska bidra till att Rama Haddad och de andra arbetssökande får en god kontakt med företagarna på plats.

– Min önskan är att de arbetssökande ska få jobb. Kanske blir det här ett steg på väg in i branschen som de är utbildade inom, säger Stina Lisa Flodin.

Rent praktiskt inleds speed dejten med att de arbetssökande får en presentation av de lantbruksföretag som anmält sig, därefter tar samtal vid. Där får de arbetssökande och företagarna chans att berätta mer om sig själva och byta kontaktuppgifter. Men fort ska det gå – efter en stund är det dags att byta samtalspartner.

Idén med att ordna en speed dejt kommer från att Marcus Söderlind, ordförande för LRF Trädgård, tittade igenom vilka kompetenser som de registrerade arbetssökande på Arbetsförmedlingen, har.

– Jag hittade personer med spetskompetens och började fundera på hur vi på bästa sätt tar hand om de här personerna. För de behövs i landets matproduktion, i allt från rent fältarbete till rådgivning och forskning. Åtta av tio företag inom livsmedelsproduktionen, från jordbruk till industri, har svårt att hitta arbetskraft, enligt förstudien ”Arbetskrafts- och kompetensbehov i livsmedelssektorn”.

– Sverige behöver producera mer livsmedel, det har riksdagen beslutat i och med den nationella livsmedelsstrategin. I dag har vi bara en självförsörjningsgrad om 50 procent. Då är det viktigt att agera för att öka möjligheterna att arbetssökande och arbetsgivare hittar varandra, något som Mer mat – fler jobb gör genom den här aktiviteten, säger Marcus Söderlind.

Speed dejten är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, LRF Trädgård och Hushållningssällskapet inom ramen för projektet Mer mat – fler jobb. Den äger rum klockan 14.30 i LRF Trädgårds ”Hortotunneln” den 27 juni, Borgeby fältdagar, Bjärred.

Mer information:

Stina Lisa Flodin, projektledare rekrytering Norr, Arbetsförmedlingen: 010-486 60 48

Jan Andersson, projektledare rekrytering Söder, Arbetsförmedlingen: 010-487 18 22

Marcus Söderlind, ordförande LRF Trädgård: 070-814 61 49

Mer mat – fler jobb bidrar till att öka matproduktionen i Sverige. Målet är att företag inom hela livsmedelskedjan, från jordbruk till förädling, lättare ska kunna växa och anställa – och därigenom producera mer livsmedel. Samtidigt gör projektet samhällsnytta genom att ge arbetslösa en chans till ett meningsfullt jobb och därmed få en djupare förankring i samhället. Projektet gör verkstad av den nationella livsmedelsstrategin och är ett samarbete mellan Lantbrukarnas riksförbund, Arbetsförmedlingen, Livsmedelsföretagen, branscherna inom livsmedelsproduktionen, Krinova och Gröna arbetsgivare. Naturbruksskolornas förening är partner. Projektet pågår mellan 2019 och 2021 och finansieras av Europeiska socialfonden, ESF. Läs mer på lrf.se/mermatflerjobb