Unga och nytänkande ekoodlare bäst i Sverige

Årets pristagare av Länsförsäkringars och LRF Ungdomens utmärkelse Ung Växtkraft är Magnus Jakobsson och Amanda Alskog som driver ett andelsjordbruk utanför Sundsvall. Genom sitt andelsjordbruk når deras ekologiska grönsaker direkt till konsumenterna utan mellanled och de erbjuder även lokala skolor sina grönsaker. Deras nytänkande och engagemang sprider framtidstro i bygden och gör dem till värdiga vinnare enligt juryns motivering.

Magnus är uppväxt i Kovland och är sjunde generationen som driver gården. Det har han och Amanda gjort sedan 2017, men på ett helt nytt sätt än tidigare generationer.

– Vi har flera verksamhetsgrenar, men huvudfokus är den ekologiska grönsaksodlingen på cirka två hektar som vi använder för andelsodling. Det betyder att de dryga 100 andelsägarna varje vecka under säsong får en välfylld grönsakslåda levererad till ett förutbestämt ställe, säger Magnus.

De riktar sig direkt till konsumenten utan mellanled. Det gör att grönsakerna skördas och levereras nyupptagna med smakerna i behåll, utan mellanlager eller långa transportsträckor. Förra sommaren odlade paret över 40 olika sorter, som kål av alla de slag, lök, potatis och morötter.

– Idén med ett andelsjordbruk för sin ekologiska grönsaksodling och olika sätt att skapa engagemang med konsumenterna är ett av många nytänkande grepp som Amanda och Magnus har visat prov på och som gör dem till mycket värdiga vinnare, säger Henrietta Hansson, vd Länsförsäkringar Jönköping och juryns ordförande.

Magnus höll på att laga en trasig jordfräs i verkstaden när han tog emot beskedet om priset.

– Wow, jag hade aldrig kunnat tror att Gårdtjärns gård utanför Sundsvall skulle vinna en Sverigetävling, det känns stort!

Sambon Amanda blev lika glad över vinsten:

– Fantastiskt kul! Och pengarna är förstås välkomna i verksamheten som vi fortsätter investera i. Snart börjar vår högsäsong och om några veckor sätter vi upp det stora nya växthuset på 300 kvm.

Amanda Alskog och Magnus Jakobsson tog emot priset den 6 mars på LRF Ungdomens riksstämma på Sånga-Säby.

Om vinnarna Amanda Alskog och Magnus Jakobsson

Ålder: 30 och 28 år.

Bor: I Gårdtjärn utanför Sundsvall.

Verksamhet: Driver gård med andelsodling av ekologiska grönsaker och rotfrukter, café och gårdsbutik. Här finns också får och lamm och ett gårdsmejeri.

Utbildningar: Magnus är journalist och snickare. Amanda har studerat byggnadsvård, slöjd och naturvård.

Livsstil: Lokalt, hållbart och ha en bra balans mellan jobb och resten av livet.

Aktuella: Vinnare av 2019 års Ung Växtkraft-pris.

Juryns hela motivering

I en tid då maten ofta är anonym och rest långväga har Magnus och Amanda valt att satsa lokalt och knyta konsumenten nära. Genom sitt andelsjordbruk har de funnit en alternativ väg att nå ut med sina ekologiska grönsaker och uppnå lönsamhet. Amanda och Magnus erbjuder även lokala skolor sina ekovaror och sprider framtidstro och engagemang i bygden. Deras varma förmåga att möta konsumenten och sprida kunskap om branschens frågor gör paret till värdiga vinnare av Ung Växtkraft 2019.

Juryn består av Henrietta Hansson och Sara Furestig på Länsförsäkringar, Annika Hägglund från LRF Ungdomen och Håkan Johansson på LRF.

Om priset Ung Växtkraft

Tävlingen, där vinnaren får 50 000 kronor, är instiftad av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen. Priset är inne på sitt nionde år och syftet är att stödja unga entreprenörer på landsbygden att driva företag och hålla landsbygden levande. Pristagare får vara högst 35 år.

Bilden: Amanda Alskog och Magnus Jakobsson från Gårdtjärns gård utanför Sundsvall vinner priset Ung Växtkraft 2019. Foto: Länsförsäkringar

Kontakt:

Magnus Jakobsson och Amanda Alskog, vinnare Ung Växtkraft 2019. Magnus: 076 -801 94 91, Amanda: 070- 237 19 55 www.gardtjarnsgard.se

Presskontakt LRF: 08-787 57 77 Länsförsäkringar 08-588 418 50

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se