Lundainnovation kan hjälpa skolor att hantera fuktproblemen

Report this content

Fuktskadade byggnader och dålig inomhusluft är ett stort problem, inte minst bland landets förskolor och skolor. Men nu har forskare från Lunds universitet tagit fram en produkt som gör att fuktdrabbade skolor kan slippa besvärliga omflyttningar och tunga utgifter för alternativa lokaler. Efter att duken cTrap installerats på en fuktdrabbad skola i Lund försvann besvären och lokalerna kunde börja användas igen.

Lennart Larsson, professor vid Lunds universitet, har ägnat flera års forskning åt cTrap, som nu för första gången testats i större skala utanför labbmiljön. Försöken gjordes på Runaskolan i Lund där fukt och dålig lukt i lokalerna länge var ett problem. Testresultaten visade sig bli över förväntan.

– I labbtester såg vi att cTrap-duken reducerade luftkoncentrationen av aggressiva ämnen från byggfukt med i genomsnitt 98 procent. Vissa ämnen såsom mögelgifter, så kallade mykotoxiner, eliminerades fullständigt. Nu vet vi att cTrap-duken fungerar även i riktiga skadefall, säger Lennart Larsson.

Precis som de flesta andra skolor med liknande problem, är Runaskolan byggd på en betongplatta utan ordentliga fuktspärrar. När fukt från marken möter byggmaterial bildas skadliga ämnen som sedan tränger igenom väggar och golv. Dessa hälsoskadliga emissioner, till exempel nedbrytningsprodukter från golvlim och PVC-mattor, sprids sedan i inomhusluften och skapar en stickande lukt. cTrap fångar in och binder de skadliga produkterna direkt vid källan innan de når rummet, något som gör inomhusluften både friskare och mer hälsosam. Vid försöken på Runaskolan försvann den skarpa lukten efter bara någon dag.

– Målet är att personal och elever ska kunna vara kvar i lokalerna på ett tryggt sätt. Att installera cTrap i ett klassrum tar bara en dag och effekten är omedelbar, säger Thomas Rundqvist, affärsutvecklare på LUIS, Lunds universitets innovationssystem.

Den patentskyddade duken består av ett laminat med fyra skyddande skikt som ”andas” så att bara de skadliga ämnena, och inte själva fukten, stängs in. cTrap appliceras med dubbelhäftande byggtejp direkt på golven i de fuktskadade rummen. Ovanpå duken läggs sedan ett laminatgolv eller en gipsskiva på tak och väggar. Själva duken är gjord av samma typ av material som vanliga vattenfilter och har kapacitet att ta upp emissioner i mer än 100 år innan den mättas.

Försöken på Runaskolan gjordes i samarbete med Lunds kommun och Lundafastigheter. LUIS har hjälpt till med affärsutveckling, patentering och att få igång en produktion av duken. Nästa steg för cTrap är att bilda bolag och hitta rätt distributionskanaler till marknaden.

Fakta cTrap:
Adsorptionsduken cTrap är resultatet av drygt 20 års forskning inom innemiljöområdet vid Institutionen för Laboratoriemedicin (ILM) i Lund. Produkten är ett laminat av fyra skikt som effektivt fångar upp och binder fast skadliga emissioner från den yta där den är fäst. Namnet cTrap kommer från surface emissions trap som betyder ytemissionsfångare.

Fakta fuktskadade hus:
Dåliga inomhusmiljöer kan ge olika hälsobesvär, till exempel astma, trötthet, hosta, huvudvärk och utslag. Barn är extra känsliga, liksom personer med allergi eller annan överkänslighet. Fukt i byggnader anses vara en viktig faktor. Vanliga orsaker till fuktskador är till exempel platta tak med invändiga stuprör, läckande eller inträngande vatten eller om huset byggts på betongplatta utan fuktspärr.

För mer information och bilder, kontakta gärna:

Lennart Larsson, professor, avdelningen för medicinsk mikrobiologi, Lunds universitet. 046-17 72 98, 072-516 78 79, lennart.larsson@med.lu.se.

Thomas Rundqvist, affärsutvecklare LUIS, 046-222 12 66, 070-219 70 72, thomas.rundqvist@luis.lu.se.

Anna Knutsson, kommunikatör LUIS, 046-222 12 84, 0706-95 88 48, anna.knutsson@luis.lu.se.

Taggar: