Lunds universitets innovationsdirektör avgår på grund av familjeskäl

Lunds universitets innovationsdirektör Ashkan Pouya har beslutat sig för att lämna sin nuvarande post vid universitetet. Han lämnar sitt uppdrag den 1 juli av familjeskäl.
– Frånvaron av familjen i Stockholm känns alltmer påfrestande. Jag upplever att det långa avståndet och det frekventa resandet gör att jag varken kan göra Lunds universitet, familjen eller övriga åtaganden rättvisa, säger Ashkan Pouya.

Från och med den 1 juli tillsätts biträdande innovationsdirektör, Linus Wiebe, som tillförordnad chef fram till dess att en ny innovationsdirektör utses formellt. Linus Wibe påbörjade sin anställning vid universitetet i mars och var dessförinnan VD för teknologibolaget ARM Sweden AB. Enligt Carl Borrebaeck, vice rektor vid Lunds universitet med ansvar för innovation, kommer en permanent ledningsorganisation finnas på plats under hösten.
– Vi är mycket nöjda med Ashkan Pouyas insats som innovationsdirektör här vid universitetet och hade gärna sett att han hade kunnat stanna kvar. Samtidigt respekterar vi hans beslut till fullo och fokuserar nu på hur vi på bästa sätt driver arbetet vidare, säger Carl Borrebaeck.
Ashkan Pouya kommer nu helhjärtat att ägna sig åt sitt uppdrag som styrelseordförande i Serendipity Innovations i Stockholm.
– Jag har uppskattat tiden på LUIS väldigt mycket. Organisationen har åstadkommit långt mer än vad jag hade förväntat mig och vi har redan lyckats överträffa de mål som sattes upp i början av perioden. Många viktiga funktioner har tillkommit och med tanke på att det nu finns en mycket duktig ställföreträdare på plats känner jag att det är rätt tillfälle att lämna min post, säger Ashkan Pouya.

För mer information, kontakta:
Ashkan Pouya
Innovationsdirektör, Lunds universitet