Nytt projekt ska öka ungas innovationskraft – LU Leapfrogs

Lunds universitet satsar, tillsammans med VINNOVA och Tillväxtverket, på programmet Ungas Innovationskraft. För att tillvarata och utveckla ungas kunskap och idéer har Lunds universitets innovationssystem (LUIS) i samarbete med VentureLab, LTH och Ekonomihögskolan, initierat projektet Leapfrogs. I veckan beviljades projektet medel om totalt 1,9 miljoner kronor för 2012.

– Unga akademikers entreprenörskap är ett viktigt led i Lunds universitets innovationssatsningar och jag ser detta som en viktig pilot för att i framtiden satsa i större skala, säger Per Eriksson, rektor för Lunds universitet.

Leapfrogs riktar sig huvudsakligen till studenter som vill arbeta mer praktiskt med entreprenörskapsaktiviteter och som är i slutfasen av sin utbildning, deltar i mastersutbildningar eller har påbörjat sina doktorandstudier. De deltagande studenterna kommer att arbeta gruppvis med behovsdrivna projekt som bygger på forskningsresultat från Lunds universitet. Studenterna förväntas vara idébärare och den drivande kraften, medan användare och erfarna aktörer inom innovationsbranschen kommer att bistå med rådgivning och stöd.

– Nyckelroller i en lyckad innovationsprocess är visionären, entreprenören, finansiären och kunden. Projektet hjälper oss att lyfta fram och identifiera entreprenören som ofta är en bristvara i innovationssystemet, menar Sven Olsson, projektledare för Leapfrogs.

Ett starkt utmaningsdrivet fokus är ett av grundkriterierna för urvalet av innovationsprojekten. Detta, för att möta det allt starkare konkurrenstrycket och för att gynna en hållbar utveckling i samhället.

Förhoppningen är att Leapfrogs ska generera minst tre nya företag och leda till nya produkter, tjänster, processer eller affärsmodeller i minst fem organisationer. Under året beräknas projektet engagera ett femtiotal studenter och indirekt involvera omkring 500 studenter.

För mer information, kontakta gärna:

Projektledare, Sven Olsson, LUIS
sven.olsson@luis.lu.se