MACK BY MACKMYRA ÄR NÄST STÖRST PÅ SYSTEMBOLAGET OCH ÖPPNAR NYA DÖRRAR I EUROPA

Försäljningsframgångarna för den svenska single malt whiskyn MACK by Mackmyra fortsätter. Produkten blev under Q4 2017 den näst mest sålda single malt whiskyn (jämfört med single malt whisky från samtliga länder i världen) på Systembolaget sett till antal sålda flaskor.

För helåret 2017 nådde MACK 100 000 sålda flaskor vilket innebar en ökning med 46 % jämfört med 2016 då produkten kom med i Systembolagets fasta sortiment och blev Sveriges tredje mest sålda single malt whisky.

Försäljningsvolymen för 2017 på Systembolaget innebär att MACK by Mackmyra även slår Mackmyras tidigare försäljningsrekord för ett enskilt år på Systembolaget.

Lansering av MACK by Mackmyra har under 2017 påbörjats även i Tyskland och Frankrike. Utvecklingen är lovande och produkten har bland annat börjat säljas på utvalda butiker hos butikskedjan Monoprix i Frankrike (butikskedja med totalt ca 500 premiumbutiker över hela Frankrike) och på utvalda butiker hos Edeka Nord (butikskedja med totalt ca 720 premiumbutiker i norra Tyskland).

”MACK är en riktig storsäljare som också passar utmärkt för export. Genom att komma in med MACK på Monoprix och Edeka öppnas nya dörrar på två jättemarknader i Europa. På dessa marknader är Mackmyra i dagsläget mest känt bland whiskyentusiaster och konnässörer, men nu ges vi möjlighet att möta nya stora konsumentgrupper, vilket naturligtvis innebär en potential om betydande försäljningsvolymer på sikt.” säger Magnus Dandanell, VD på Mackmyra Svensk Whisky AB.

MACK by Mackmyra är framtagen för en ny generation whiskydrickare med en modern svensk smak och design. Den lämpar sig att drickas som den är eller i cocktails. Produkten är destillerad på Mackmyras Gravitationsdestilleri, vilket har en kapacitet på 1,8 miljoner flaskor per år.

Magnus Dandanell, VD, 026- 455 99 79, magnus.dandanell@mackmyra.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.  Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är Erik Penser Bank.