Mackmyra accelererar internationalisering med upplevelselager i Paris

Mackmyra Svensk Whisky AB (Mackmyra) etablerar samarbete med Maison Ferrand i Paris kring mognadslager och upplevelsecenter för whisky.

En bärande del av Mackmyras kunderbjudande är bolagets 30-liters Reservefat och den upplevelse för fatägarna som det innebär att vara med att välja sitt recept, fattyp och lagringsplats. Med syfte att maximera kundupplevelsen skapar Mackmyra event och upplevelser, i egen regi och med samarbetspartners, vid och kring dessa satellitlager. Dessa lager ligger på attraktiva platser såsom Smögen, Lofsdalen och Fjäderholmarna. I Tyskland har Mackmyra ett lager på godset Gut Basthorst utanför Hamburg.

Mackmyra tar nu genom en lageretablering i hjärtat av Paris ett stort kliv i sin internationaliseringsprocess.
Paris som metropol och upplevelsecentrum behöver knappast motiveras och nu får Mackmyra en egen hemvist där genom samarbetet med Maison Ferrand.
Lagret, som utgörs av en ombyggd och minutiöst renoverad pråm som ligger förtöjd vid en kaj i Seine, är världens första flytande lagringsplats för whisky. Samarbetets stora framgångar bygger bland annat på den gemensamma drivkraften att skapa dryck som är hantverksmässig men som samtidigt utvecklar och förfinar traditionella framställningsmetoder.

-En viktig del i den fortsatta tillväxtresan för Mackmyra är fler etableringar på unika och spännande platser i samarbete med relevanta aktörer såsom hotell, barer och andra upplevelseaktörer. Med sådana partners kan vi skapa synergier tillsammans och fantastiska upplevelser för våra konsumenter. Genom den här satsningen i Paris når Mackmyra en ny nivå i vårt erbjudande av en whiskyupplevelse i världsklass även på den internationella arenan.

Johan Larsson, VD för Mackmyra Svensk Whisky AB

Mackmyra Reserve – upplevelsen i centrum

Mackmyra Reserve lanserades år 2002 och har sedan dess resulterat i tiotusentals engagerade fatägare. Konceptet bygger på att fatägaren själv bestämmer whiskyns grundförutsättningar så som typ av fat, recept, lagringsplats och lagringstid. Genom en stor delaktighet skapas en nära relation till den färdiga whiskyn, och upplevelsen är därför extra rolig att dela med vänner och familj. Här går det att välja mellan elegant recept, elegant recept som redan lagrats i fyra år, rökigt samt extra rökigt recept. Mackmyra rekommenderar att faten provsmakas årligen så att fatägaren har insikt i whiskyns utvecklingskurva och på så sätt kan avgöra när det är dags att buteljera fatet. Efter tre års fatlagring har destillatet nått den punkt då det enligt definition kan kallas whisky, men ofta är det från den här åldern och uppåt som den riktigt intressanta utvecklingen sker. Ett 30-litersfat ger i slutändan ca 48 flaskor á 50 cl.

För mer inforamtion kontakta:

Johan Larsson, VD, +46 705 59 00 69, johan.larsson@mackmyra.se
Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, patrick.bjorsjo@mackmyra.se

Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Growth Markets Stockholm. Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser och nås på tel. +46850301550 eller CA@mangold.se.

Citat

Johan Larsson, VD för Mackmyra Svensk Whisky AB