Mackmyra får 3 000 nya aktieägare genom den övertecknade emissionen

Mackmyra sökte 1 000 nya aktieägare i den nyligen avslutade nyemissionen. Målet överskreds med råge och antalet aktieägare fördubblas nu från 3 000 till 6 000. Emissionen övertecknades med 17 procent, motsvarande drygt 9 MSEK.

Mackmyras nyligen avslutade nyemission övertecknades med 17 procent. Eftersom ett av målen med emissionen var att få många nya aktieägare har Mackmyras styrelse beslutat att utnyttja möjligheten att utöka emissionen och därmed kunna ge tilldelning till alla dem som önskat aktier. Inför introduktionen på First North kommer Mackmyra ha 6 000 aktieägare.

– Vi är mycket glada att det är så många, både nya och befintliga aktieägare, som vill vara med på vår framtida resa. Därför är det mycket positivt att styrelsen nu valt att tilldela alla som tecknat sig för aktier i emissionen. Vi hälsar alla nytillkomna aktieägare välkomna, säger Magnus Dandanell, vd och grundare av Mackmyra Svensk Whisky AB.

– Det här visar att det finns många som tror på vår långsiktiga plan. Whiskytillverkning är inte konjunkturberoende och för att kunna sälja under kommande högkonjunkturer måste vi kunna producera även när omvärlden är lite orolig, säger Magnus Dandanell.

– Det är glädjande att emissionen, trots det turbulenta läget på finansmarknaden, övertecknades med en så bred anslutning från allmänheten. Det mycket stora antalet tecknare i emissionen tyder på ett stort intresse för bolaget, säger Fredrik Ljung på Erik Penser Bankaktiebolag som varit Mackmyras rådgivare i samband med emissionen.

Inklusive överteckningen tillför emissionen 62 MSEK i nytt kapital. Tillsammans med 22 MSEK från de riktade emissionerna under hösten och 100 MSEK i kreditlöften har Mackmyra nu säkrat184 MSEK för de kommande 3 årens expansion. Tilldelningen är nu klar och alla som tecknat sig för aktier kommer inom kort få avräkningsnotor hemskickade.

För mer information kontakta:
Magnus Dandanell, vd, 026-54 18 80, magnus@mackmyra.se
Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54, lars@mackmyra.se