MACKMYRA GENOMFÖR EN RIKTAD NYEMISSION OM TOTALT CA 6 MSEK

Styrelsen i Mackmyra Svensk Whisky AB har fattat beslut att, inom ramen för styrelsens emissionsbemyndigande, genomföra en riktad nyemission om totalt cirka 6 MSEK.

Nyemissionen sker till en teckningskurs om 8,50 kronor per B-aktie och avser totalt högst 705 900 B-aktier, varav högst 470 600 B-aktier riktas till W & L Blommor AB och högst 235 300 B-aktier riktas till Håkan Johansson. Teckning och betalning ska ske senast den 7 oktober 2016.

Styrelsen anför följande skäl för nyemissionen och avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt:

• Emissionen riktar sig till två större, professionella investerare som är beredda att investera större belopp i Mackmyra.
  • De två investerarna har kunskap och erfarenheter inom sina respektive verksamheter som kan komma Mackmyra tillgodo.
  • Emissionen innebär att den samlade finansiella kapaciteten hos bolagets ägare stärks.
  • Det kapital som den riktade emissionen tillför innebär en utökad likviditetsbuffert i den fortsatta utvecklingen av Mackmyras verksamhet.

Teckningskursen motsvarar av styrelsen bedömt marknadsvärde för aktien med avdrag för sedvanlig emissionsrabatt.

Magnus Dandanell, VD, 026-541 880, magnus.dandanell@mackmyra.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Mackmyra Svensk Whisky AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 september 2016 kl. 14:00 CEST.