Mackmyra Kaizen – en experimentell trilogi

Mackmyra lanserar exklusiv trilogi där svensk whisky möter japanskt te. En fusion av hantverk och passion från olika kontinenter, där whiskyn har åldrats i ex-bourbonfat mättade med japanskt te. Tre exklusiva tesorter har resulterat i tre komplexa whiskies med spännande smaknoter som kommer att lanseras under våren. Först ut är Kaizen 01 – Gyokuro.

Mackmyra Kaizen 01 - Gyokuro är den första whiskyn av tre som lanseras ur denna small batch trilogi med releasedatum 13 februari. Därefter kommer Kaizen 02 - Shinobi den 5 mars följt av Kaizen 03 - Hojicha  den 2 april. Gyokuro är ett mörkgrönt te från Japan som utmärks av sin sötma och komplexitet. Dessa karaktärsdrag återspeglas tydligt, särskilt komplexiteten eftersom det är en dynamisk whisky som utvecklas för varje sekund i glaset. En whisky definierad av vegetativa toner som påminner om nyslaget gräs, gröna blad och sjögräs. Söt i doften och en tydligt te-liknande underton i eftersmaken.

" Den här trilogin är verkligen unik på flera sätt. Till att börja med så har vi låtit macerera olika gröna japanska tesorter i Oloroso, som efter avsilning använts för att mätta fat. Den förlagrade whiskyn är från 2013 och finish-lagringen på ”te-faten” varade i två år och nio månader. Samtliga tre whiskies är ”single tea”, vilket tydligt återspeglas i de olika utgåvornas vilt skilda smakprofiler. Kaizen är en exklusiv whisky i liten skala där den som letar kan hitta spännande toner i både doft och smak.”säger Lii Johnson, Blender

Doft
Doften är frisk och söt, citron möter mogen ananas och vanilj. Gröna inslag i form av örter, gröna blad och sjögräs finns också där och träder tydligare fram allt eftersom whiskyn luftas. En hint av arrak återfinns högt upp i glaset.

Smak
I smaken samspelar teet med whiskyn på ett fint sätt. Vaniljen och den torkade frukten omfamnas av lätt bittra te-toner och nyklippt gräs. Citrusen finns kvar från doften.

Eftersmak
Eftersmaken är medellång med tydlig te-karaktär. Viss örtighet introduceras och arraken återkommer. Allt inlindat i söta toner av torkad frukt.

Mackmyra Kaizen 01 lanseras på Systembolagets beställningssortiment den 13 februari.

Mackmyra Kaizen 01
Säljstart: 2024-02-13
Artikelnr: 85256
Alkoholhalt: 44,9 %
Volym: 700 ml
Pris: 849:-

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
David Johansson, Marketing lead
e-post: david.johansson@mackmyra.se, telefon: +46(0)
70 – 563 84 37

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även gin. Välkommen till Mackmyra.

Snabbfakta

Citat