Mackmyra Moment Karibien - The love story continues

Mackmyra har i samarbete med den kända romproducenten Plantation Rum återigen skapat en single malt whisky, delvis slutlagrad på romfat från Barbados och Jamaica. Resultatet, Moment Karibien, är en kryddig och fruktig whisky som för tankarna till varmare breddgrader, lanseras i begränsad upplaga idag den 28 november 2018 i Systembolagets beställningssortiment.

Nu kommer Moment Karibien, en efterlängtad uppföljare till säsongswhiskyn Mackmyra Vinterdröm, som lanserades hösten 2016. Mackmyras Master Blender Angela D’Orazio och Plantations Rums grundare och källarmästare, Alexandre Gabriel, har återigen hittat den optimala smakkombinationen.

Vi är oerhört glada och stolta över det långsiktiga samarbetet med Plantation Rum och Alexandre, som vi inledde för fyra år sedan. Tillsammans finner vi nya idéer och unika smakkombinationer för både whisky och rom. Moment Karibien är en skönt exotisk whisky, säger Angela D’Orazio.

Den nya Momentutgåvan är en singel malt whisky destillerad på Mackmyra Bruk, och lagrad i Bodås Gruva. Cirka 75 procent av utgåvan har slutlagrats på fat som använts för mognad av Plantations Barbados- och Jamaican Rum. Moment Karibien har även små delar whisky från både tidigare oloroso- och körsbärsvinsfat. Resultatet är en kryddig och fruktig whisky med varma toner av rom, vanilj och ek. De olika faten som utgör Moment Karibien är mellan åtta och tolv år.

Det som började som ett enkelt utbyte av fat har nu blivit mycket mer, starten på en vänskap mellan Maison Ferrand och Mackmyra med utbyte av idéer, kreativitet och stimulans. ”Barrel Swap", är ett program där vi byter fat med producenter som vi beundrar. Varje ny utgåva är ett äventyr för oss och en förening av savoir-faire i att skapa nya uttryck för vår rom. Vi är mycket stolta över vår sjuåriga Barbados Single Cask Rum, nyligen lanserad på Systembolaget, som mognat på Mackmyras finaste Momentfat, och vi är lika stolta över att Mackmyra lanserar whisky som har slutlagrats på våra fina romfat, säger Alexander Gabriel.

Moment Karibiens doft är fruktig, kryddig och smörig med nyanser av vanilj, päronkola och rostade ektoner. Smaken är kryddig och fruktig sammanflätad med varma toner av rom, oloroso och ekig vanilj. Texturen är lätt oljig. Eftersmaken är fruktig, ekig med inslag av vanilj.

Pris: 1 198 kronor
Artikelnummer: 82782-01
Alkoholhalt: 44,4 %
Volym: 700 ml
Total buteljerad volym: 4 137 flaskor
Lanseras i Systembolagets beställningssortiment: 28 november 2018.

Om Plantation Rum

Alexandre Gabriel, grundare och källarmästare, på Plantation Rum är en ikon i romvärlden. Alexandre kan identifiera olika romstorter så som var de producerats, i vilken region samt vilket destilleri. Han kan också urskilja jordmån, klimaten på varje ö och vilken destillationsteknik som använts. Alexandre väljer ut de bästa individuella faten ur varje destilleris lager. Rom från Plantation Rum mognadslagras alltid i en process om två stadier, där den börjar i Karibien och avslutas i Cognac, Frankrike.

Mer info om Mackmyra Moment – de finaste faten:

Mackmyras Master Blender Angela D’Orazio stöter ibland på fat som utmärker sig bland övriga under sina provsmakningsturer i Bodås gruva och på Fjäderholmarna. Därför har Mackmyra skapat Moment, som är en mycket begränsad serie där de unika faten får komma till sin rätt. Eftersom det handlar om ett litet antal fat varje gång så är upplagorna i Momentserien mycket begränsade.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept

E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.  Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Citat

– Vi är oerhört glada och stolta över det långsiktiga samarbetet med Plantation Rum och Alexandre, som vi inledde för fyra år sedan. Tillsammans finner vi nya idéer och unika smakkombinationer för både whisky och rom. Moment Karibien är en skönt exotisk whisky.
Angela D`Orazio, Master Blender
Alexandre Gabriel, Plantation grundare och källarmästare