Mackmyra och Swedish Tonic lanserar Handhjälpen och gör det möjligt för fler att sträcka ut en hand till vården

I förra veckan gick Mackmyra och Swedish Tonic ut med att de ställer om sin produktion för att börja tillverka och leverera handsprit till bland annat sjukvården och äldreomsorgen. Idag, den 17 april, lanserar de tillsammans Handhjälpen - ett koncept som kopplar ihop vårdens behov med önskan om att vilja hjälpa till.

Upplägget är enkelt, genom Handhjälpen kan privatpersoner och företag donera handsprit och ytdesinfektion till de som behöver det mest. Swedish Tonic och Mackmyra står för produktion och logistik och har tack vare en effektiv relation lyckats pressa ned priset till 38 kr exklusive moms per liter, vilket i många fall är långt under dagens marknadspris. Att donera är mycket enkelt och all information om detta hittar man på projektets hemsida www.handhjalpen.se

Genom initiativet får även vården en möjlighet till hjälp och de första leveranserna planeras redan under nästa vecka. Inledningsvis kommer leveranser ske på 1000 liters refillbehållare men målet är att redan om några veckor kunna leverera mindre förpackningar beroende på hur behovet och efterfrågan ser ut. Ansökan om leverans av handsprit och ytdesinfektion kommer att ske på Handhjälpens hemsida.

Tillsammans är nyckelordet för Handhjälpen. Det finns redan ett stort intresse från både mottagare och även från leverantörer som gärna hjälper till med en effektiv och säker leverans. Swedish Tonic och Mackmyras förhoppningar är nu att vi tillsammans kan hjälpa de som hjälper att skapa en trygg arbetsmiljö inom vård och omsorg.

För mer inforamtion kontakta:

Anton Öberg, projekledare för handsprit
Tel. 072-050 47 57, e-post: anton.oberg@mackmyra.se

Magnus Dandanell, VD och grundare

Tel: 070-320 22 00, e-post: magnus@mackmyra.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.