MACKMYRA PRODUCERAR MOTÖRHEADS WHISKY

Hårdrocksväldens mest legendariska band, Motörhead med frontmannen Lemmy, släpper nu sin egen whisky producerad av svenska Mackmyra.

Den 1:a oktober släpps Motörhead Whisky i Systembolagets beställnings-sortiment tillsammans med dryckespartnern Brands For Fans. Bandet har själva varit aktiva med val av såväl fat som blandning för att sätta sitt namn på etiketten.

"Livet är mindre smärtsamt med Motörhead Whisky. Jag kan tänka mig att smaka på den då och då." säger Lemmy Kilminster, Motörheads legendariska frontman, grundare, sångare och bassist.

"Vi tycker att det är grymt kul att få lansera en whisky i samarbete med ett svenskt världsberömt destilleri, Mackmyra. Whiskyn är otroligt god, fyllig och smakrik med en riktigt fin bourbon-ton då den lagrats på nya amerikanska ekfat. Vi har alla i bandet varit med i framställnings-processen och är mycket stolta över resultatet och glada att nu få lansera en sådan fin och karaktärstark whisky, Motörhead-style." fortsätter Mikkey Dee, trummis i Motörhead:

Batch ett av Motörhead whisky är en begränsad upplaga svensk single maltwhisky med en ekig och lätt fruktig karaktär som kännetecknas av Mackmyras femårig whisky på nya amerikanska ekfat, där en del av whiskyn har avslutats på olorosofat det sista halvåret. Bakom whiskyn står Mackmyras, flerfaldigt belönade master blender Angela D’Orazio

”Det är en stor milstolpe för oss som svenskt destilleri att få uppdraget att ta fram en whisky till Motörhead. Det visar att vi är ett internationellt destilleri på en internationell marknad. Det ska bli väldigt spännande att se hur den kommer att mottas i rockvärlden.” säger Magnus Dandanell VD och grundare av Mackmyra.

NAMN                       Motörhead Whisky
PRIS                           666 sek
TYP AV WHISKY     Single Malt
URSPRUNG              Sverige
VOLYM                     700 ml
ALKOHOLHALT      40 %
ARTNR.                     87196
LANSERAS               1 oktober i beställningssortimentet, Systembolaget

För mer inforamtion kontakta:
Susanne Tedsjö, Försäljnings- och marknadschef
Tel: 0708-419 224, susanne@mackmyra.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.