Mackmyra Special:09 lanseras 1 november

Nu kommer den nionde utgåvan i Mackmyras Special-serie; Special:09 - Vildhallon lanseras på Systembolaget och i gränshandeln kring Östersjön den 1 november.

–  Till den här Specialen har vi gjort en finish-lagring på fat som tidigare lagrat vildhallonvin, och vinfaten har givit whiskyn en härligt bärig ton. Tillsammans med whiskyns grundkaraktär och fatens kryddiga ektoner har det blivit en komplex och fyllig whisky där man både känner igen vår Mackmyra-stil och hittar nya spännande uttryck, säger Angela D'Orazio, Master Blender på Mackmyra.

De tillfälliga buteljeringarna i Mackmyras Special-serie ger både Mackmyra och whiskyälskare möjligheten att utforska små, spännande och specifika uttryck i den svenska whiskyn. Special-serien är ett komplement till de ordinarie buteljeringarna Den Första Utgåvan och Mackmyra Brukswhisky som alltid kan hittas på Systembolaget.

Precis som tidigare Special-buteljeringar är Vildhallon en begränsad buteljering. Systembolaget har köpt Special:09 som lanserades i deras tillfälliga sortimentet i alla butiker den 1 november. Special:09 kan även köpas i den tyska gränshandeln.

Angelas tasting notes:
"Special:09 är en elegant svensk maltwhisky med intensiva bäriga och fruktiga fattoner. Färgen är guldgul med lätta inslag av rött och som vanligt för Mackmyras whisky har ingen karamellfärg använts.

Doften är bärig och kryddig med en komplex palett av fruktiga citrusaromer, tydliga söta hallon, solmogna päron och russin. Tydliga kryddiga fattoner som sandelträ, cederträ, vaniljrån, rostat bröd och smörkola.

Smaken är fruktig, bärig och kryddig med hallon, citrus, päron och rostad ek. Texturen är lätt oljig och medelfyllig. Eftersmaken är lång, bärig och tydligt kryddig."

Mackmyras whisky finns sedan tidigare även tillgänglig i den tyska gränshandeln, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike, USA och Kanada.

Bilder och mer information finns på www.mackmyra.se/press. Om du inte provat whiskyn ännu kan du kontakta oss för provsmakning.

För ytterligare information och provsmakning kontakta:
Lars Lindberger, PR-ansvarig, 070-364 40 54, lars.lindberger@mackmyra.se

Johan Åsman, försäljningschef, 070-720 80 66 , johan.asman@mackmyra.se