MACKMYRAS FÖRSTA PRODUKT I LAB DISTILLERY – EN SVENSK EKOLOGISK GIN

Syftet med Mackmyra LAB Distillery är att utveckla nya innovativa craftsprit kategorier tillsammans med engagerade craftdistillers. Nu är det klart att den första produkten som lanseras blir en svensk ekologisk gin framtagen av Rickard Aldén

I slutet av mars meddelade Mackmyra att man öppnar ett innovativt LAB destilleri på Mackmyras första produktionsplats på Mackmyra Bruk. Nu presenteras den första produkten – en ekologisk gin framtagen av Craftdistiller Rickard Aldén som också ansvarar för starten av destilleriet.

– Jag började arbeta i destilleriet på Mackmyra Bruk som ung kille och kan det utan och innan. Efter utbildning på KTH och utomlandsstudier i Japan är jag tillbaka för att köra igång destilleriet och skapa min egna gin. Den är verkligen en dröm som blir sann, säger Rickard Aldén, Craftdistiller på Mackmyra LAB Distillery.

I Sverige såldes över 1 miljon liter gin under 2016, med en tillväxt på över 7 procent och det är premiumprodukter som driver segmentet. Även globalt sker en förflyttning från billigare gin mot premium- och superpremium gin.

- Intresset för superpremium gin ökar i Sverige, det ör en trend som är mycket stark i Europa där craftgin-avdelningen oftast är väldigt stor i spritbutikerna. Emellertid är utbudet av craftgin begränsat på Systembolagets hyllor och det är något Rickard och Mackmyra Lab Distillery avser att förändra, säger Magnus Dandanell, VD och grundare av Mackmyra.

På Mackmyradagen sker den officiella invigningen av LAB Distillery och där presenterar Craftdistiller Rickard Aldén sina tankar och hur utvecklingsarbetet går.

- I vanlig Mackmyraanda bjuder vi in våra ambassadörer för att vara med och tycka till om smaker, recept och design, fortsätter Magnus.

Mackmyradagen sker lördagen den 20 maj, kl 11-22 i Mackmyra Whiskyby med anordnade turer till Mackmyra LAB Distillery. Mackmyra planerar att lansera sin första gin på Systembolaget senare i år.

För mer information, vänligen kontakta:
Susanne Tedsjö, Försäljnings & marknadschef, susanne@mackmyra.se, 0708-419224

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Mackmyra Svensk Whisky AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 maj 2017 kl. 08:40 CET.

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.