Norska Vinmonopolet väljer svensk whisky

Norges motsvarighet till Systembolaget väljer att köpa in Mackmyras Den Första Utgåvan och lanserar den i 95 butiker över hela landet.

Svenska Systembolagets norska kollega, Vinmonopolet, har ett växande intresse för whisky i Norge och väljer nu att köpa in Mackmyra Den Första Utgåvan. Whiskyn lanseras över hela Norge under november i 95 av Vinmonopolets 265 butiker.

– Vi har haft en närvaro i Norge de senaste åren, men i en ganska lite omfattning. Norrmän har kunnat köpa vår whisky via Vinmonopolets beställningssortiment, och i ett mindre antal restauranger i Oslo. Därför är det väldigt glädjande att Vinmonopolet nu väljer att köpa in Den Första Utgåvan och lanserar den i sina butiker över hela landet, säger Rikard Lundborg, marknadschef och grundare av Mackmyra Svensk Whisky.

– Vi vet att det finns ett stort intresse för Mackmyra i Norge och vi hoppas kunna erbjuda fler buteljeringar via Vinmonopolets beställningssortiment under 2012. Till att börja med kommer fyra buteljeringar i Special-serien finnas tillgängliga i Vinmonopolets vinkällarbutiker i Oslo och Bergen, säger Marius Vestnes på Cask Owners A/S som är Mackmyras norske importör .

Mackmyra Den Första Utgåvan lanserades på svenska Systembolaget 2008 och är sedan 2010 Systembolagets mest sålda maltwhisky i super premium- och premuim-segmenten. Whiskyn har även rönt stor uppmärksamhet i tävlingar utanför Sverige, och har bland annat belönats med en guldmedalj i International Wine & Spririts Competition 2011 och titeln "Best Rest of the World Single Malt Whisky" i World Whiskies Awards 2009.

Whiskyn har en fruktig doft med inslag av citrus, päron, äpple och honung. Smaken är fruktig och mjuk med citrus, kola och honung och en lätt ekighet kan skönjas på slutet.

Bilder finns på www.mackmyra.se/press. För mer information kontakta:
Rikard Lundborg, marknadschef, 070-672 41 21, rikard@mackmyra.se
Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54, lars@mackmyra.se

Teckningstiden för Mackmyra Svensk Whisky AB inför introduktionen på Nasdaq OMX First North pågår fram till 21 november. Prospekt och anmälningssedlar finns på http://www.mackmyra.se/

Citat

Mackmyra har, og det bare på noen få år, klart å skape seg et navn i konkurranse med skottene – som jo har et lite forsprang. Men det er ingen kopi, for svenskewhiskyen har særpreg, mye takket være en touch av svensk eik fra Visingö. Dessuten modnes den i små fat, hvilket sørger for at den raskere blir drikkeklar. En i sannhet flott maltwhisky.
Aase Jacobsen, VG Fredag, 21 maj 2010
Light malty nose with biscuit and butterscotch followed by soft coconut and spice. More malt in the medium weighted mouth along with ripe fruit, dry spice and vanilla. No doubt malt forms a solid base as it gathers power in the glass as does the butterscotch. Elegant notes of citrus lead into fine finish.
IWSC, International Wine & Spirit Competition 2011