NYTT BESÖKSCENTRUM I MACKMYRA WHISKYBY

För att kunna ta emot alla som vill besöka Mackmyra Whiskyby i Gävle bygger Mackmyra nu ett större besökscentrum med plats för både whiskyprovningar och fler restauranggäster.

Sedan de första spadtagen togs i Mackmyra Whiskyby för drygt två år sedan har besöksantalet snart nått de maximala 20 000 årliga besökare som man kan ta emot. Därför satsar Mackmyra nu på att bygga nytt.

Under de populäraste besöksperioderna kan vi inte ta emot alla som vill besöka oss, speciellt inte under vinterhalvåret. Med den nya byggnaden kommer det inte vara några problem eftersom vi klarar flera parallella whiskyprovningar samtidigt som nya besökare kan hänga i baren och restauranggäster sitter och äter, säger Lotta Åkesson, Customer Relations Manager på Mackmyra.

Den nya besöksbyggnaden kommer uppföras mellan destilleriet och dagens tillfälliga byggnader. På entréplanet kommer besökaren möta en receptionsdisk och en liten butik med Mackmyraprodukter. Innanför blir det en bar och restaurangdel för 60 sittande gäster. På övervåningen, med utgång mot destilleriet, kommer det finnas en konferensdel där man även kommer ha whiskyprovningar.

Det känns helt rätt i tiden att vi nu kan erbjuda möteslokaler för företag som vill kombinera konferensen med en spännande upplevelse, inte minst eftersom Gävle just nu satsar på besöksnäringen, säger Lotta Åkesson Customer Relations Manager på Mackmyra.

– Mackmyra är en enormt viktig aktör i Gävle och jag blir stolt att de fortsätter satsa, det stärker vår destination. Mackmyra Whiskyby är unik i sitt slag i Sverige och det här kommer locka än fler besökare hit, både nationella och internationella, säger Tove Elvelid, näringslivschef på Gävle kommun.

Byggstart av det nya besökscentrumet sker nu under våren och Mackmyra räknar med att inviga besöksbyggnaden under hösten 2013. Besöksverksamheten med whiskyprovningar och destillerivisningar kommer pågå som vanligt under byggtiden, och restaurangen har öppet för allmänheten.

För mer information, bilder och ritningar, kontakta:
Lotta Åkesson, CRM, 070-225 59 50, lotta.akesson@mackmyra.se
Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54, lars.lindberger@mackmyra.se

Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Mackmyra Svensk Whisky AB
Wallingatan 2