Superhelg för Mackmyra både internationellt och på hemmaplan

Mackmyra belönades i helgen med inte mindre än tre guld- och två silvermedaljer av prestigefulla IWSC. Svensk Ek, Vit Ek, DNA, Svensk Rök och Identitet var vinnarna och fick samtliga mycket höga poäng av juryn. Och på hemmaplan firade företaget 25 år med en tvådagarsfestival som bland annat slog besöksrekord. En minst sagt stark helg för whiskypionjären.

Prestigefulla IWSC grundades redan 1969 och är en globalt erkänd auktoritet och konkurrensen om medaljerna är alltid stenhård. Mackmyra visade återigen på sin höga kvalitet genom att vinna imponerande tre guld och två silver, vilket stärker deras position som en ledande aktör inom whiskyindustrin. Det var Svensk Ek, DNA och Vit Ek som knep guldmedaljerna där samtliga fick hela 95 poäng av juryn som blindprovar whisky från alla världens hörn. Svensk Rök som är van att vinna medaljer samt Identitet belönades även de med höga poäng och silvermedaljer.

Den svenska whiskytillverkaren fick inte bara internationellt erkännande utan firade också framgångar på hemmaplan. Den två dagar långa jubileumsfestivalen hemma i Gävle lockade rekordmånga besökare som fick njuta av provsmakningar, underhållning och exklusiva lanseringar i sommarvädret. En unik möjlighet för whiskyentusiaster att uppleva Mackmyras rika historia och innovativa framtid på nära håll.

”Vilken helg! Vi är oerhört stolta över våra utmärkelser från IWSC och återigen får vi ett fint bevis på det hårda arbete och den passion som vårt team lägger ner varje dag för att skapa världens bästa whisky. Medaljer i all ära men det går ändå inte att mätas med den fantastiska responsen vi fick under Mackmyradagarna. Att få dela passion och glädje med våra fans och ambassadörer är egentligen allt som räknas.” säger Patrick Björsjö, tf VD.

Mackmyra har under de senaste åren mottagit flera tunga priser för sin whisky, ett resultat av att hantverket hela tiden förfinats, whiskyn blivit äldre och det karaktäristiska rådestillatet som tog stora kliv kvalitetsmässigt när man byggde det högteknologiska gravitationsdestilleriet 2011.

Mackmyra Svensk Ek
Artikelnr: 409
Alkoholhalt: 46,1 %
Volym: 700 ml
Pris: 519:-

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
David Johansson, Marketing lead
e-post: david.johansson@mackmyra.se, telefon: 0705 – 63 84 37

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
David Johansson, Marketing lead
e-post: david.johansson@mackmyra.se, telefon: +46(0)
70 – 563 84 37

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även gin. Välkommen till Mackmyra.

Snabbfakta

Citat