Bokslutskommuniké januari – december 2021

Under 2021 färdigställde vi över 1 000 bostäder och vi produktionsstartade drygt 1 600 boenden. Vi tillförde över 3 600 boenden till vår byggrättsportfölj som vid utgången av året uppgick till drygt 20 000 byggrätter. Innan utgången av 2026 ska antal färdigställda bostäder i egen förvaltning uppgå till drygt 6 000.

Januari – december 2021

Nettoomsättningen uppgick till 1 268 mkr (2 358).

Rörelseresultatet uppgick till 260 mkr (906), varav 128 mkr (336) avser värdeförändringar på förvaltningsfastigheter.

Periodens resultat före skatt uppgick till 75 mkr (725) och resultat efter skatt uppgick till 50 mkr (688).

Resultat per aktie, efter avdrag för minoritetens andel uppgick till 1,59 kr (17,40).

Oktober – december 2021

Nettoomsättningen uppgick till 716 mkr (572).

Rörelseresultatet uppgick till 196 mkr (278), varav 22 mkr (239) avser värdeförändringar på förvaltningsfastigheter.

Periodens resultat före skatt uppgick till 145 mkr (227) och resultat efter skatt uppgick till 148 mkr (202).

Resultat per aktie, efter avdrag för minoritetens andel uppgick till 3,83 kr (5,50).

Viktiga händelser oktober – december 2021

Vann två markanvisningstävlingar om totalt cirka 500 boenden i Kungälv.

Sålde sammanlagt 534 boenden, i Sundbyberg and Stor-Göteborg.

Bildade JV med Niam för gemensam utveckling av cirka 350 boenden i Göteborg.

Noterade bolagets andra gröna obligation på Sustainable bond list, Nasdaq Stockholm.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

Vann en markanvisningstävling i Skellefteå.

Erhöll ett ovillkorat aktieägartillskott om 400 mkr från HAM Nordic AB.

Styrelsen i HAM Nordic AB har fattat beslut om att samtliga hybridlån till Magnolia Bostad AB ska konverteras till ovillkorade aktieägartillskott.

Carl Lundin utsågs till Regionchef Norr.

Henrik Meeths utsågs som ny medlem i Magnolia Bostads ledning.

Johan Tengelin, VD

johan.tengelin@magnoliabostad.se

Fredrik Westin, vice VD och CFO

fredrik.westin@magnoliabostad.se
072 720 00 06

Information i denna rapport är sådan information som Magnolia Bostad är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, enligt kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 februari 2022 kl. 07.45.

Magnolia Bostad AB (publ), org.nr 556797–7078 är en ledande samhällsutvecklare som utvecklar nya boenden, främst hyresrätter men även bostadsrätter, samhällsfastigheter och hotell i attraktiva lägen i Sveriges tillväxtorter och storstäder. Boenden utvecklas både för försäljning och för egen förvaltning. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Mer information på www.magnoliabostad.se