Byggstart och spadtag i Barkarbystaden, Järfälla

Nu har Magnolia Bostad och Slättö byggstartat projektet Brokvarteret i Barkarbystaden, Järfälla. Spadtaget togs av representanter från Magnolia Bostad och Järfälla kommun.

I Barkarbystaden utvecklar Magnolia Bostad och Slättö ett kvarter med 409 bostäder i varierande storlekar, allt från kvadratsmarta 1:or till familjevänliga 4:or. Projektet får sin tydliga karaktär av ett torn i 15 våningar vid brofästet till den nybyggda Veddestabron.

Kvarteret innehåller även tio lokaler som bidrar till ett levande område för ökad trygghet samt ett garage med platser för såväl boende som besökare. Projektet kommer att miljöcertifieras enligt Svanen. Vi har skapat förutsättningar för att minska behovet av biltransport genom bl.a. cykelpool med en cykelverkstad och subventionerad kollektivt resande, dessutom bidrar läget med goda kommunikationsmöjligheter.

"Att Magnolia Bostad och Slättö väljer att investera i Barkarby visar att vi utvecklar en livskraftig och attraktiv plats för framtiden. Jag ser fram emot att se Brokvarteret växa fram med moderna hållbara bostäder och lokaler i gatuplan för mat, dryck, service och butiker som kommer att förgylla livet för de som väljer att bo, leva och arbeta här", säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Det här är ett område för människor att bo och trivas i och vi är stolta att tillsammans med Slättö få vara en del av utvecklingen i Barkarby. Våra boenden byggs med fokus på  trygghet och hänsyn till miljön och kommer att kunna attrahera människor i många olika faser i livet", säger Björn Bergman, Regionchef Öst, Magnolia Bostad.

"Utvecklingen av Barkarbystaden ligger helt i linje med vår strategi om att skapa långsiktigt attraktiva boendemiljöer. Tillsammans med Magnolia Bostad vill vi ta tillvara områdets kvaliteter och skapa en levande stadsdel som ska vara hållbar och attraktiv över tid", kommenterar Sofie Sihver, affärsutvecklingschef på Slättö.

Lägenheterna karakteriseras av ljusa och öppna ytor med hög grundstandard. Till nästintill samtliga lägenheter kommer det att finnas balkong, uteplats, eller fransk balkong. Området präglas av en sammanhängande gårdsmiljö med härlig grönska och plats för umgänge och lek.

Det här projektet är en del av projektportföljen i ett samarbete mellan Magnolia Bostad och Slättö. Det gemensamma bolaget kommer att utveckla bostäder och samhällsfastigheter.

Björn Bergman, Regionchef Öst, Magnolia Bostad
070 968 15 82, bjorn.bergman@magnoliabostad.se

Magnolia Bostad AB (publ), org.nr 556797–7078 är en ledande samhällsutvecklare som utvecklar nya boenden, främst hyresrätter men även bostadsrätter, samhällsfastigheter och hotell i attraktiva lägen i Sveriges tillväxtorter och storstäder. Boenden utvecklas både för försäljning och för egen förvaltning. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Mer information på www.magnoliabostad.se