Delårsrapport januari – juni 2017

– Ökningen av byggrättsportföljen, nya strategiska samarbeten, framgångsrika konverteringsprojekt samt avtalat förvärv av Svenska Vårdfastigheter AB skapar förutsättningar för ökad lönsamhet.

Rapportperioden april - juni 2017

• Nettoomsättning ökade till 790 mkr (434).
  • Rörelseresultatet uppgick till 126 mkr (116).
  • Periodens resultat uppgick till 101 mkr (86). Resultat per aktie, efter avdrag för minoritetens andelar, uppgick till 1,64 kr per aktie (1,72).
  • Magnolia Bostad har under perioden avtalat om förvärv av cirka 3 075 bedömda byggrätter
    (1 810) och antalet sålda bostäder under perioden uppgick till 650 (900).
  • Flytt av tidigare emitterat obligationslån om 500 mkr till företagsobligationslistan vid Nasdaq Stockholm.

Delårsperioden januari - juni 2017

• Nettoomsättning ökade till 861 mkr (643).
  • Rörelseresultatet uppgick till 139 mkr (215).
  • Periodens resultat uppgick till 91 mkr (172). Resultat per aktie, efter avdrag för minoritetens andelar, uppgick till 1,45 kr per aktie (3,74).
  • Det egna kapitalet uppgick till 995 mkr (906). Eget kapital per aktie, efter avdrag för minoritetens andelar, uppgick till 22,50 kr per aktie (20,67).
  • Magnolia Bostad har under perioden avtalat om förvärv av cirka 5 825 bedömda byggrätter (2 755) och antalet sålda bostäder under perioden uppgick till 780 (1 324).
  • Magnolia Bostads aktie handlas från den 31 mars 2017.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Tecknat avtal om förvärv av 2 250 bedömda byggrätter i Huddinge och Nynäshamn.
  • Avtalat om förvärv av samtliga aktier i Svenska Vårdfastigheter AB om 825 byggrätter, vilka tillträddes i juli 2017.
  • Avtal om förvärv i Q1 om 2 000 bedömda byggrätter i Tumba ej längre villkorat.
  • Försäljning av Senapsfabriken, etapp 2, i två separata affärer om totalt 650 bostäder.
  • Ramavtalet med Slättö ej längre villkorat, omfattningen utökas till minimum 7 mdkr.

• Magnolia Bostad tillträdde 4 juli 2017 Svenska Vårdfastigheter AB.
  • Flytt av tidigare emitterat obligationslån om 400 mkr till företagsobligationslistan vid Nasdaq Stockholm.

Fredrik Lidjan, verkställande direktör
070-223 43 47,

Fredrik Westin, CFO
070-943 73 31, fredrik.westin@magnoliabostad.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Magnolia Bostad är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2017 kl. 08.00.

Magnolia Bostad utvecklar effektiva, attraktiva och funktionella nya boenden, såväl hyresrätter som bostadsrätter och hotell, i attraktiva lägen i Sveriges tillväxtorter. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Magnolia Bostads aktie (MAG) är noterad på Nasdaq First North Premier. Erik Penser Bank agerar Certified Adviser åt Bolaget. Mer information på www.magnoliabostad.se