Delårsrapport januari – mars 2021

Vi fortsätter att förädla vår byggrättsportfölj som under kvartalet har vuxit ytterligare och idag består av drygt 23 900 boenden främst belägna i landets storstadsregioner. Ungefär en fjärdedel av portföljen har lagakraftvunnen detaljplan och vi ser ett fortsatt stort intresse för de boende vi utvecklar. I mars emitterade vi framgångsrikt vår andra gröna obligation, vilket gav oss ytterligare ett kvitto på att marknaden uppskattar vår affärsmodell och fokuserade hållbarhetsarbete.

Januari – mars 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 407 mkr (446).
  • Rörelseresultatet uppgick till -25 mkr (88), varav 20 mkr (-5) avser värdeförändringar på förvaltningsfastigheter.
  • Periodens resultat före skatt uppgick till -67 mkr (42) och resultat efter skatt uppgick till -72 mkr (41).
  • Resultat per aktie, efter avdrag för minoritetens andel uppgick till -1,72 kr (0,95).

Viktiga händelser januari – mars 2021

• Bildade JV-bolag med KF Fastigheter och förvärvade mark, för gemensam utveckling av cirka 950 boenden i nytt bostadsområde vid Mälaren i Upplands-Bro kommun.
  • Förvärvade mark i Gnesta för utveckling av cirka 210 boenden och i Enköping för utveckling av cirka 190 boenden.
  • Styrelsen antog under februari nya verksamhetsmål och finansiellt mål samt ny utdelningspolicy.
  • Emitterade nytt icke säkerställt grönt obligationslån om SEK 500 mkr samt genomförde frivilligt återköp av vissa utestående obligationer.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

• Genomförde under april frivillig förtida inlösen av samtliga utestående obligationer med förfall i oktober 2021.

Johan Tengelin, Verkställande Direktör
johan.tengelin@magnoliabostad.se

Fredrik Westin, CFO
fredrik.westin@magnoliabostad.se
072 720 00 06

Information i denna rapport är sådan information som Magnolia Bostad är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, enligt kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 april 2021 kl. 08.00 CEST.

Magnolia Bostad AB (publ), org.nr 556797–7078 är en ledande samhällsutvecklare som utvecklar nya boenden, främst hyresrätter men även bostadsrätter, samhällsfastigheter och hotell i attraktiva lägen i Sveriges tillväxtorter och storstäder. Boenden utvecklas både för försäljning och för egen förvaltning. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Magnolia Bostads aktier (MAG) är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information på www.magnoliabostad.se